Stockholms-Nyheter. Ordensdekoration. Grosshandlaren August Abrahåamson är utnämd till rid dare:af nederländska Lejon-orden. — Sveriges allmänna sjöförsäkringsäktiebolag bar, vid i måndags hållen ordinarie bolagsstämma, till. styrelsemedlemmar för år 1875 återvalt. kapten. E. Rinman (verkställande direktör); grosshandlarne A. Fröding och E. Heymanj:r; till revisorer återatsågos för samma år grosshandlarne M. E: Falk och A. Sablberg. Nässjö— Oskarshamns-banan kommer, såsom bekant. är, att i dag i hela sin utsträckning öppnas för allmän trafik, sedan af k. m:t förordnade besigtningsmän intygat att sådant kan utan fara ske. För någon tid sedan har ordföranden i styrelsen för nämda. jernväg hos k. m:t ankällit om tutbekommande af det-belopp, 1-million kr., som 1869 års riksdag beviljade till byggnadsföretaget såsom anslag utan återbetalningsskyldighet med det vilkor att beloppet skulle utgå först sedan jernvägsföretaget blifvit till alla delar fullbordadt. Af den 139,, mil långa banan har delen mellan Nässjö och Eksjö SppNere för trafik den 8 maj 1873 och bandelen Oskarshamn—Hultsfred den 29 sistlidna juni. Nu skall jemväl bandelen mellan Hultsfred och Eksjö för trafikerande. upplåtas. Emellertid torde åtskilliga svårigheter komma att möta för bolagsstyrelsen att utbekomma det afriksdagen anvisade beloppet. Väl hafva besigtningsmännen intygat att hela banan kan trafikeras med ordinarie tåg, men de hafva tillagt att hvarjehanda fullständighetsåtgärder återstå, innan banan kan och bör såsom fullt komplett antagas. Besigtningsmännen hafva nemligen framställt en hel mäögd anmärkningar i afseende å sättet för banans byggande m. m., och de hafva beräknat kostnaden för samtliga de ofullbordade arbetena till 160,000 kr. Jemväl har styrelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader framställt många anmärkningar mot sättet, hvarpå jernvägen blifvit byggd, bland hvilki: anmärkningar särskildt framhålles den, att gyllarna på banan skulle hafva blifvit lagda på alltför stort afstånd från hvarandra. Resultatet af hvad styrelsen anfört och upplyst kan såmmanfattas deruti, att den finner jernvägen Nässjö—Oskarshamn ingalunda ännu vara så utförd, att jernvägen kan såsom fullbordad godkännas och antagas. Häremot har bolagsstyrelsen naturligtvis protesterat. Frågan är nu af k. m:t remitterad till utlåtande af styrelserna för statens jernvägstrafik och jernvägsbyggnader; och anser man det komma att bero på innehållet af detta utlåtande, hvilket beslut k. m:t i anledning af ansökningen fättar. Det är klart att om styrelsen för Nässjö—Oskarshamns jernvägsaktiebolag får sig ålagdt att förändra syllarhås läge på längre eller kortare vägsträckor, sådant kommer att förorsaka tidsutdrägt, samt att bolagsstyrelsen alltså länge nog kan få vänta på utbekommande af det till jernvägsPyggnaden anvisade beloppet. ådant är verkliga förhållandet med denna sak; -hvarom åtskilliga rykten varit i omlopp. (G. H. T) Nya arbetareföreningen i Malmö utvecklar alltjemt en icke ringa verksamhet och lifaktighet, allt vittnande om nit och intresse hos föreningens ledare, gär ger Sydsvenska Dagbladet. Under eget tak. Studenten W. Molin, af Stockholms nation, har i dessa lagar för en summa af 24,500 kronor inköpt sården nr 21 Jernbrogatan i Upsala.