MANS ROR nd föreskrift angående trappor utanför tomtlinien, på det sådana trappor må kunna inom föreskrifven tid blifva behötigen inflyttade innanför tomtlinien. 31:sta 2:dra mom. lyder sålunda: Trappor, som för närvarande äro uppförda utanför tomtlinien, skola, der gångbana finnes, inom fom år efter denna författnings utfärdande och, der gångbana för närvarande icke finnes, inom fom år efter det sådan varder anlagd, eller, om reparation å trapan erfordras, genast i sammanhang dermed, genom usegarens försorg och på hans bekostnad för äggas innanför tomtlinien; dock att under enahanda för! landen, som i första momentet af denna 4 omförmäJas, tillstånd må kunna meddelas till trappors bibohållande utanför tomtlinien. Då således alla trappor utanför tomtlinien skola vara borttagna den 12 maj nästa år, torde det vara angeläget att arbetet dermed företages redan instundande sommar, så vida icke olägenheter och obehag för husegarne skola uppkomma. Fest af arbetare. (Meddeladt.) Söndagen den 5 d:s på aftonen hade de vid fabrikör W. Wiklunds fabrik anställde arbetarne vid Norra Brunns värdhus anordnat en fest, till hvilken hr Wiklund samt öfrige herrar och förmän vid fabriken voro inbjudne som hedersgäster. Värdshusets stora sal var festligt dekorerad, bland annat med en transparang med hr W:s namnoehiffer. Musik utfördes under qvällens lopp af en messings-sextett. Anledningen till festen var följande: vid hr W:s fabrik är. stiftad en sjukoch begrafningskassa, till hvilken hr W. skänkt grundplåten, och delegarne hade derför beslutat att som ettuttryck af sin tacksamhet på detta sätt högtidlighålla hr W:s namnsdag, som ingick kl. 12 på natten. Vid sagda klockslag föreslogs af ordföranden i kassan en skål för fabrikör W., hvarvid jemväl till honom, å delegarnes vägnar, som ett minne af dagen öfverlemnades ett rydligt klockställ af silfver. — Delegarne i kässan skänkte den 21 januari detta år sin ordförande, hr Elsassr, ett sinnrikt arbetadt pennskaft af silfver. i Nya ångfartyg. 1-måndags ans lände hit från Libeck med full last af styckegods det vid Oskarshamns mekaniska verkBtad såväl till. skrof som mäskin nybyggda, ett bolag i Piteå tillhöriga propellerjernängfartyget Norrbotten: Fartyget har en längd af 158 fot, är 25 ?4 fot bredt och ligger med full last af omkring 11,000 centner 12 fot. djupt. Det eger en propellerångmaskin om 50 nominela hästkrafter, hvarmed fartyget vid full last framdrifves till en hastighet af 8 knop i timmen med en bränsleåtgång af 11 kubikfot kol på samma tid. Det är försedt med 2 salonger, har 7 dubbla hytter och en familjehytt med 5 platser samt har 1:sta klassens besigtningsbevis för 425 passagerare på lastfritt däck. Fartyget, som är tackladt som skonert med fock-, märsoch bramrår, har till! befälhafyare kapten A. A, H: Haberkorn. — Nya ångfartyget Piteå, såväl till skrof som maskiherier bygdt vid Bergsunds mekaniska verkstad, afgick derifrån i måndags för att natten till gårdagen medelst sätt tagas igenom Slussen. Fartyget, som eges af Bottniska ångbåtsbolafet, är 181 fot långt, 25 Ye fot bredt å nollspantet, 14 7,fot djupt i lastrummen och kommer att ligga 11 fot djupt med last af omkring 8,000 centner Det är tackladt son skonert med fock-, märsoch bramrår, och. är allt stående -gods tillverkädt af galvaniserad jerntråd.: Det har två däck; och bildas det öfre däcket genom fartygets öfverbyggnad förifrån och ända akternt. . Från mellandäcket leda två trappuppgångar till öfre däcket. Detta senare, som är försedt med barrier rundt om, har styrhus och röksalong, från hvilken senare nedgång finnes till aktersalongen. Inredningen är ytterst smakfull och elegant. Fartygets maskineri består af en vertikal ångmaskin för propeller om -100 hästars kraft. Den förbrukar 18 kubikfot kol i: timmen och framdrifver fartyget till en hastighet af 10 knop på samma tid. Det nya ingfartyget, söm föres af kapten Jakob Sundberg, förut befälhafvare å ångfartyget Haparanda, kommer att med detta senare fartyg under instundande seglationstid alternera ireguliera turer mellan hufvudstaden och Haparanda med anlöpande af Piteå, Luleå m. fl. handelsplatser i Nörrbotten. Nu Sjöfarten på Mälaren. Enligt i måndags ingångna! telegram från befälhafvaren på transportoch bogseringsbolagets nya ångfartyg Gylfe, har detta fartyg nu öppnåt sjöfarten både: till Mariefred och Strömsholm. Gylfe anlände nemligen kl. 1 i-söndags middag till Mariefred; i måndags morgon till: Vesterås och senare på f. m. till Strömsholm. Öregrundsgrepen öppen. Från regrund telegraferades i måndags morgon: Isen i Öregrundsgrepen har under natten brutit upp och skingrats. Ångfartyget Telerafen har afgått till Gefle jemte ett segel artyg nu på morgonen. . . Olyckshändelse. I måndags vid middagstiden inträffade den olyckshändelsen å hamnbanan vid Stadsgården att 10-årige gossen Carl E.. Forsberg, son af en fanjunkare vid Andra lifgardet, kom underen af godsvagnarne, som voro i gång. Fan dödades ögonblickligen. Den sorgliga händelsen inträffade genom gosseng egen oförsigtighet. Han sprang nemligen fram för att klättra upp på vagnen, men snafvade härvid och föll framför densamma.