Damqvartetten. Ehuru en och annan tidning återgifvit på svenska de franska tidningarnas omdömen om de berömda sångerskorna, bör det vara intressant att höra hvad damerna sjelfva säga om sitt emottagande i Paris. I bref till en vän i Stockholm skrifva de den 11 dennes: Orsaken hvarför vi icke genast skrefvo till dig efter vårt första uppträdande var den att vi först ville öfvertyga oss om att hafva vunnit parisarne; nu tro vi oss vara säkra derpå, och derför skynda vi att meddela den glädjande nyheten och skicka derjemte en parisisk recension. Söndagen den 4 dennes gjorde vi vår första debut för ej mindre än 3,000 parisare å hr Pasdeloups populära konsert; i början satt hjertat allt litet uppe i halsgropen, men snart, efter endast några få takter, skallade genom salen en brusande applåd, och då gick, märkvärdigt nog, hjertat genast ned i lugn på sitt rätta ställe. Flera gånger stördes vi at dylikt bifall midt i sången, och efter sista numret, då vi på hr Pasdeloups önskan sjöngo i stället för En sommarafton af Lindblad, Serenaden af Eisenhofer, såsom mera lifvande och passande för parisarne, ville bifallet ej taga slut, och måste. vi sjunga bis. Allmänt säger man sig icke på flera vintrar hafva hört så enhälligt bifall, och vår glädje deröfver kan du hättre tänka dig än vi kunna beskrifva den. Måndagen den 5 dennes hade vi inviterat samtliga recensenter och framstående musici att i Philippe Herz lokal höra oss, och hade vi att fröjda oss åt samma succås: Programmet, tryckt på tjockt och smakfullt utsiradt plån, var af följande innehåll: Salle Philppe hr Neven, -Soirbe du Lundi 5 janvier 1874. Audition offerte å la Presse de Paris par le Quatnor Vocal Sucdovis du Canservatoire Royal de Stockholm, composå de mesdames Hilda, Wideberg 1:0 soprano, Amy Aberg (skall vara Åberg) 2:do soprano, Maria Pettersson 1:0 contraalto, Wilhelmina Säderlund 230 contraalto. Avec le concours obligeant de mr Thiedore Ritter. ; Program: 1:0 (a) Solo dHarmonium, Execute par M. Georges Lamathe. (b) Sjung, sjung, A. Soderman (Söderman) hante, chante. Par le quatuor vocal. 2:0 Rondo capriccioso. Mendelssohn. Execute par M. T. Ritter. 3:0 (a) Necken : ) chansons Tänker du att jag förlorader är populaires i Par le quatuor Sådois sugdoises. 4:0 NKI Menuet inedit . . ss... cc T. Ritter. (b) Moment musical ....... Schubert. (c) Impromptu de concert ... T. Ritter. (Executes par mr T. Ritter.) 5:0 (a) Aftonstjernan ......... J. Hallstöm. (PEtoile du soir) (b) Serenade s..ssssssss na Eisenhofer. (par le quatour vocal.) Orgue de la Maison Alexandre. Dessa programmer utdelades till herrarne, hvaremot damerna erhöllo samma program i form: af en solfjäder. Förlägenheten hos dem var ganska stor, då de upptäckte programmet, men blef ännu större då de öppnade solfjädrar: och funnö på den ena sidan programmet och på den andra våra porträtter. Också var det rätt komiskt att se då vi inträdde, huru damerna sågo än på oss och än på sina solfjädrar. Den :7 dennes Var vår första egentliga konsert; fullt -hus osh samma bifall; i morgon (d. 12) gifva vi vår andra konsert. Om första konserten läses följande i Le National: Sista populära konserten i Paris utmärktes fena den svenska damqvartettens uppträande. Dessa fruntimmer, som föredraga sina. sånger utan att vara understödda af något: ackompanjemang, utföra med bestämdhet och behag fera svenska favoritsånger. I synnerhet har man bemärkt, fröken Hilda Wi eberg som utförde sina svåra passager med samma lätthet som en Mariette Alboni. Påristidningärnå hafva öfverhufvud täflat med hvarandra uti att berömma de svenska sångerskorna,