sig, anse svårigheterna till största delen öfverståndna. . Polhem i Mossel-bay den 29 januari 1873. L. Palander, Fartygschef. Den 29 januari 1873, då min förra rapport är daterad och då eders m:ts brigg Gladan skulle hafva afgått härifrån, bogserad af eders m:ts ångfartyg Polhem, uppstod en hård blåst från VSV., hvilken då hindrade vår afgång och den 30 januari-öfvergick till storm, hvarjemte en så hög sjö satte in i vår hamn, att Polhem knappast kunde hålla sig på sin plats för sina ankåre och maskin. Gladan, som låg något för om Polhem, dref förbi Polhem. Under denna tid gjordes försök att med raketer kasta logglinor från det ena fartyget till det andra, för att på detta sätt kunna få bogsertåg till Gladan och på så sätt försöka hindra Gladan från att drifva iland. Våra försök med raketerna misslyckades; men elutligen lyckades en båt lemna bogsertåg (Gladang svåraste kabel) ombord, hvarefter jag hopades att med egna ankare och full maskin kunna hålla Gladan uppe. Etter omkring 1 timmes bogsering, under hvilken tid jag ej lyckades draga Gladan så mycket för öfver, att Polhems ankarketting kunde hållas slabb, sprang kabeln, och Gladan, som flera gånger förut grundhuggit, dref på grund och fick sitt roder afhakadt och sönderslaget. Det var mig då omöjligt att, utan risk för eget tartyg, kunna hjelpa Gladan i den då rådande höga sjön. På aftonen kl. 7, sedan vindeå något mojnat och sjön något lagt sig, gick jag med Polhem och drog Gladan mot hamnens andra strand, i lä af dervarande grund och småbolmar. Sedan Gladan ankrat och då bog serkabeln losskastades, fastnade en på kabeln påstucken lösända i Polhems propeller och oklarade denna, så att maskinen ej kunde röras. Som jag då var uppe mot grunden, hade jag ej annat att göra än ankra. I mörkret dröjde det dock något innan ankarna, som voro oklara, hunno fällas, så att Polhem, sedan ankarna kommo i botten, svajade på grund kl. 8 e. m., nära holmen, der huset står. Detta inträffade vid lågvatten, så att Polhem, sedan en del pro anta och stenkol lossats, blet flott samma natt Den 31 januari blåste full storm med orkanlika snöbyar från vest och NV. och då Polhems propeller ej kunnat klaras i den höga sjön, så hade sannolikt på denna dags eftermiddag båda fartygen drifvit i land, om icke just då stormen var som häftigast en massa is-sörja kommit in i bamnen och varit eå packad, att icke allenast all sjögång ögonblickligen försvann, utan äfven att man genast kunde stå och gå på den. Tjockleken varierade från I famn till 3 fot. Den 1 februari inbröt med köld och lugnare väder. Polhems propeller klarades, allting undersöktes och befanns oskadadt. Gladans roder var ej värre skadadt än att det, med tillhjelp af Polhems timmerman och maskinister, kunde repareras och är nui fullt brukbart skick. Gladan återfann sina båda förlorade båtar oskadade i isen. Deremot funnos endast spillror af Polhems styrbordsbåt, som på förmiddagen den 30 januari korimit i propellern och der till en del sönderslagite. Fråa dennoa tid her väderleken slagit om; vintern har på allvar infunnit sig. Visserligen blef hamnen ånyo öppen på aftonen den 8 februari, men under så dåliga väderleksförhållanden, att det var omöjligt att gå till sjös. Nordlig och nordostlig vind med stark köld inträdde och belade såväl hamnen som hela hafvet utanför med is. Den återstående delen sf februari månad var särdeles kall, ända ned till — 38,2 gr. Celsius, och februari medeltemperatur blet — 22,7 gr Celsius. Isen i hamnen blef i denna månad 2 fot tjock; polarhatvet är belagdt med is så långt, att man från ett af de högsta närliggande bergen (800 å 900 fot) endast kan 8e öppet vatten sträckande sig från norra delen af Hinlopen längs nordostlandets vestkust mot norr och derifrån i ersmalare ränna i höjd med Hoffen mot Norsk-öarna. Deremot är hela sträckan mellan Verlegen hook och Norsk-öarna, åt söder räknadt, frusen. På andra sidan och NY. om nämda ränna synes äf.ven is. Senare delen af februari har varit särdeles lugna och vacker. Den 28 februari syntes solen för första gången i år öfver bergen i söder, och nu bafva vi redan 12 å 14 timmars dager. Då nu isförbållandena för tillfället hindra fartygen att gå till sjös, hafva vi beslutat att företaga 2:e slädfärder åt ost, dels för att kartlägga nordostlandets okända ostkust och dels för att undersöka och kartlägga det ännu obesökta s. k: Giles land, liggande omkring 80 eng. mil rätt ost från Thumbpoint, SV. udden vid Hinlopens södra mynning, eller från Mossel-bay 150 eng. mil, så att bortoch hemvägen blir tillsammans 300 eng. mil. Båda slädpartierna afgå samtidigt härifrån den 16 dennes, tagande vägen öfver inlandsisen till Lomme-bay och derifrån öfver Hinlopen till Kap Torell, hvarest partierna skiljas åt. Det ena, bestående af prof. Nordenskiöld och mig och 6 man, medförande båt och roviant för 42 dagar, afgår till det 8. k. Giles land; det andra, underlöjtnant v. Krusenstierna med löjtnant Parent och 10 man, medförande släde och 30 dagars proviant, tager vigen norrut, ack lYn4ans nnudaatlandata NWatun