Article Image
Sammunstötmingen ä norska jermbanan. Kristiania-tidningar, hitkomna i går afton, innehålla omständliga detaljer om denna olyckshändelse. Efter Morgenbladet återgifva vi följande: Tåget från Sverige, som ej alltid stanner vid Eidskogsstation, passerade denna, medan på andra sidan tåget från Kristiania kom det till mötes (telegrammet med befallning att tågen ej skulle mötas på vanligt ställe hade ej kommit fram till Eidskog), och då jernvägen oj har mer än ett spår, var en sammanstötning oundviklig. Straxt före kl. 9 på aftonen hade Kristiania-tåget kommit fram ur en skärning och for länga stranden af sjön Aklangen, då lokomotivförarne på hvardera af de mötande tågen, hvilka då voro i stark fart, märkte faran och genast läto lokomotiven gå back. Den omständigheter att de medhunno detta jemte tågens jemförelsevis ringa tyrgd verkade derhän, att intetdera tåget hoppade af skenorna, hverigenom olyckshändelsen ej fick så stora dimensioner som den i motsatt fall utan tvifvel erhållit. Lycka var det också, att sammanstötningen icke skedde i den förut omnämda skärningen. En passagerare, Bom medföljde tåget från Kristiania, har förklarat att han bört ett skrällande ljud, som om tusentals glasrutor blifvit slungade mot gatstensarne, och i det samma hade han erhållit en gå våldsam stöt, att han kastats till kupns motsatta sida. En jernvägsingeniör Trop, som var med på ena tåget, skyndade till Asbogens station och reqvirerade ett extra tåg. Båda lokomotiven hade trängt in i hvarandra och voro alldeles ramponerade, Det från Sverige kommande tågets postvagn, som var kopplad så godt som vid sjelfva lokomotivet, hade uppkastats på detta och naturligtvis blifvit sönderslagen. Den ena af de två medföljande postexpeditörerna utslungades genom postvagnens brustna vägs och hamnade nere på gjöstranden; den andre blef liggande under spillrorna af vagnen, hvarifrån han genast kröp fram och sålunda kom undan elden, som från lokomotivet entändt trävirket. Eldaren på lokomotivet, som också blifvit liggande under postvagnens ruiner, var ej lika lycklig, ty han erhöll svåra brännskador. Konduktören på snölltåget fick sitt eva ben krosgadt, och en liten flicka, som åtföljde det andra tåget och skulle afstiga vid Eidskog, drabbades af samma öde. Öfriga passagerare, få till antalet, äfvensom tågbetjeningen undsluppo med mindre kontusioner. En läkare åtföljde tåget, i följd hvaraf de skadade ögonblickligt erhöllo all möjlig hjelp. Med det snart anlända extratåget från Kongsvinger åtföljde äfven två läkare. Endast en fjerdedel af den post, som tåget skulle medföra till norska hufvudstaden, ankom dit; det öfriga antogs hafva blifvit uppbrändt, deriblanå rekommenderade bref med omkring 60,000 rår svenskt. Man känade ännu ej beloppet fullständigt, enär postkartorna äfven blifvit uppbrända, Utländska tidningarne hade äfven blifvit förstörda. Posten, som åtföljde snöälltåget från Kristiania, blef ej det ricgaste skadad. Beträffande denna sak upplyser Aftonbladet: Då i notiserna om denna olyckshändelse blifvit uppgifvit, att det varit norska och svenska snälltåg som sammanstött, böra vi erinra, att med uttrycket svenska härvid icke kunnat afses annat än det från svenska sidan kommande tåget, ty förhållandet är att inga svenska bantåg förekomma å de norska jernvägaroe, utan alt tågen der skötas at norsk personal och med norska lokomotiv och vagnar, ehuruväl äfven svenska geds-vagnar kunna medfölja dessa tåg, men då i alla fall bemannade med norek personal. (A.-B) Bedriäglig prest. En af engelska högkyrkans prester, domprosten Mayle i Eston, har gjort sig skyldig till stora bedrägerier. Omfånget at dessa bedrägerier är ännu okändt, men man vet att han tillegnadt sig omkring em half million rdr. Flera högkyrkliga dignitärer lära förlora betydliga summor på den Shögärevördige presten. Han är emellertid häktad för sina brott. : Härdt väder på Atlanten. Från Plymouth meddelades den 17 februari: Westphalia, som anlände hit i dag, medförde en ovanligt stor post. Då Westphalia lemnade Newyork, hade under loppet af en hel vecka ingen enda ångare ankommit dit. Cunard-liniens ångare Cuba, som anlände till Sandy Hook natten förut, berättades hafva haft en af de förfärligaste resor, som någonsin en oceanångare uthärdat. Cuba var understundom mycket illa deran och nödgadss lägga bi för att afvakta gynnsammare väderlek. Ruffar och brädgångar voro delvis illa skadade.

8 mars 1873, sida 2

Thumbnail