Vinteraftonens användande. Fordomdags, i för länge sedan hänsvunna tider, då ännu enkelhet i lefnadssätt och renhet i sederna voro utmärkande drag-hos svenska folket, var man ej förlägen för hvad man skulle taga sig till under vinterqvällens timmar; samlade, såväl unga som gamla, kring den muntert sprakande spiselbragan, suto männen slöjdande allahanda saker både till nytta och prydnad, under det att qvinnorna idogt skötte sina sländor, alla uppmärksamt lyssnande till sagoberättarens ord eller den vises lefnadsreglor. Andra, tider,. andra seder! Låtom oss med vördnad minnas förfädrens dygder, men må vi också uppfatta de pligter som vår egen tid ålägger oss. Forntiden egde sina förtjenster, men må vi derföre ej förgäta vår tids stora företräden!. Låt vara, att familjelifvet mångenstädes ej nu för tiden förefinnes sådant, man skulle önska det. Ja, mången ungman är rent af i saknad deraf. Det moderna samhället erbjuder dock ersättniog derför. . Tillfällena till sjelfbildning äro nu för tiden måvgahanda och lätt åtkomliga och utan att benöfva afsäga sig. de oskyldiga nöjen och tidsfördrif, 50m ätven vår tid eger, är det dock förnuftets fordran, att man låter dem stå tillbaka för högre uppgifter. Meh hvad skall man säga om dessa många usla förströelser, .som locka yngliogen och med oädla retelser besmitta hans bättre känslor, förblinda hans förstånd, ja, ofta föra honom till branten af elände? Ungearbetere, buru uttaller nu ditt val? cna sidan nöjen och måhända förderf; å andra din själs odling, teorien räckande din redan vunna praktiska erfarenhet handen för att utveckla dig till en duglig, kunnig och sjeltständig arbetare, en glädje för en åldrig fader eller moder och till en värdig förebild för dina kamrater. Må du siledes ej försumma dessa dyrbara tillfällen till: förkofran, som de långa vinteraftnarne erbjuda dig! -Må du inse deras betydelse för kommande år! Är arbetarens teoretiska uppfostran af en sller annan anledning försummad eller. vårdslösad, så må han då gripa verket an och söka återvinna hvad som hos honom blifvit försummadt; må han derför söka förkofra sig i aritmetik, algebra, ritning m. m., eller egna sig åt någon nyttig läsning, för att såväl -upplifva sitt skolvetande som utveckla det-i-öfverensstiämmelse med en mognare ålders fordringar! (Norden.) da