mål, strandat på Gjedserodde och blifvit full. ständigt vrak; lasten är bortsköljd. Angfjartyget Transit nr 2. Rörande detta fartygs förolyckande i Cimbrishamn skrifves derifrån den 15 till Köpenhamn: Omkring kl. 3 e m. den 11 dennesinkom hit ångfartyget Transit nr 2, kapten O. A. Öberg, hvilket redan hade väntats några dagar på resa från Stockholm till Köpenhamn. Trots den svåra stormen gick landningen bra. Tisdagen den 12 förgick under det stormen tilltog i styrka och vattnet samtidigt började stiga i en förut ej liknande grad. Kl. 9 på aftonen rasade en fullkomlig orkan med snö. Med hjelp af så många porsoner som kunde anskaffas och som kunde göra någonting blefvo nu från ångfartyget ilandförda icke mindre än 18 starka trossar och kablar, af hvilka flera fördubblades, två svåra ankare blefvo utförda och att par kettingar fördes i land med sina ändar för att hålla fartyget fast; men strax derefter bröt sjön — med 10 fots högre vattenstånd än vanligt — in öfver hamndämningarne, som äro byggda af huggen sten och murade med cement och som äro till höjd och bredd lika med passagen på Langelinien i Köpenhamn. Dessa starka fördämningar blefvo bokstafligen splittrade och i samma ögonblick sprungo alla ångbåtens förtöjningar. Skeppsbron, hvilken var så stor som Kvaosthusbroen, ångfartyget, tio andra i hamnen liggande fartyg, båtar, timmer m. m. vältrades om hvartannat och bildade ett törfärligt kaos. Raketapparaten från Brantevik blef emellertid eftersänd och raketer blefvo dermed kastade till ångfartyget, som dock ej uppnåddes, Det lyckades emellertid ångbåtens förste styrman, P, A. Bergman, att med lifsfara i en af fars tygets båtar rädda den ombord varande qvinliga personalen och några manliga pagsagerare; men då han fjerde gången gick ut till fartyget, sönderslogs båten och han måste med en lina om lifvet halas ombord genom vattnet och bland spillror at allehanda om hvartannat flytande vrakgods. Slutligen kl. 8 på onsdagsmorgonen kommo de öfriga passagerarne och fartygets besättning iland. Den siste som lemnade ångfartyget var detsammas befälhafvare, kapten Öberg, Nu har ovädret lagt sig, men den syn man har för ögonen låter ej. beskrifva sig. Fördämningarne äro gånombrutna och den ena hamnmolon alldeles borta; af skeppsbron qvarstå endast några pålar och af de många fartygen ha blott 4 ännu likhet af fartyg. Transit or 2 ligger långt uppe på stranden och är fullständigt vrak med stora hål i bottnen och på sidorna, akterskoppet inslaget och en stor del af lasten förderfvad. Grundstötning. Lotsverkets ångfartyg Frey, fördt af kapten BR. Ulner, som i onsdags afgick härifrån till rikets södra orter inre vägen genom HSödertelje kanal, törnade på grund å en bank hitom Linagundet mnattea till i torsdags och qvarstod der hela natten, till dess ångfartyget Gotland i torsdags kom och hjelpte fartyget flott. Befälhafvaren å Frey hade ej begagnat kronolots härifrån, men antogs dylik i Södertelje efter grundstötningen, Räddad från att årunkna. I går aftor. kl. half 9 hördes nödrop från Riddarholmskanalen. Drängen E. T. Johansson, i tjonst hos vinhandlaren Grönstedt, passerade i detsamma jernvägsbron. Då han hörde ropen, kastade han ifrån sig hvad han hade att bära och skyndade till Munkbrokajen. Der nedanför låg en person i vattnet. Johansson kastade sig ned på kajen och fick tag i den drunknandes hand, Härvid var ban ej långt ifrån att sjelf bli neddragen, man, BågON fattade i honom och höll honom qvar. Mod fora andres rr AE a i fara jjadda derefter upp på de a. älkl: ans ettan är okänd, et. var on välklädd person; rm