Meddelanden från allmänheten. Om nyttan af nattåg med ångbåt har den privata affärsverksamheten nogsamt öfvertygats, då sådana ångtåg, t. ex. mellan Norrköping och Scockholm samt vice versa, egt bostånd sedan flero år, Öfverfyllnader af dossa nattåg är för passagerarno nögsatmt bevis om nattågens nödvändighet, t., o. m. framför dagtågen, hvilka vid midsommarstiden och på högsommaren som nu äro nästan mindre anlitade. Sannolikt blefre sainina saktörhållande på jernvägarne, blott dessa nattåg äfven blefvo satta i verket, just denna heta tid på året synnerligast då de äro som angenämast. Äfven jomförande rön och försök äro vid sådana frågor de säkrast afgörande. HResonnemanger i förhand bevisa iogenting hvarken för eller mot hvad skett och sker. Le vrai nest pas toujours le vraeisemblable, som framsmannen säger. Detta hade fsrfattaren till måndagsartikeln : Är nyttan af nattåg så obestridlig? bort besinna, innan -hani Meddelande från allmänheten framkom med utgjutelsen emot nattås gen på statens jernvägar: Philalathee, Tu Hrr Ångbåtsredare! Under det att årskilliga ångbätsleder befaras endsst med ringa vinat och avdra v ed större antal fartyg än vödigt är, ksb det icke annat än förondra ait ett:så lönande trade som den emellan Stockholm och Dalarö under innevarande sommar öfverlåtits åt eit enda fartyg, det gamla Jakob Bagge, hvars rederi, i följd at denna brist på täflan, cj aktat för rof att minska antalet resor, utsätta afgånästiderna efter visåa vederbörandes, men icke allmäphetens beqvämlighet och, detta allt aktadt, höja biljettpriset. Dalarö är likväl i år, såsom alltid under tenore åren, öfverfullt med Stockholmsboer, af Phvilka många nödgas nästan dagligen tesa in och tit; och den ofan:liga trätigsel, Bom städse, när det enda fartyget scall till eller från Dalarö afgå, råder på och vid landgången, visar bäst huru väl ett ytterligare fartsg vore erforderligt och att dess färder skulle löna gig. Awt afyrångstiderna från Stockholm äro för onsdagar och lördager bestämda till kl. 2 ei m. må mindre klendrase, ehuru köpmän och -embetsmän naturligtvis Väl beböft för börsen eller embetsrummet åtnjuta tiden intill kl. 2 fullt och således säkerligen skulle föredragit att afresa kl. 1,3:; men hvarföre sfgångstiden alla öfrigar dagar skall vara så sen som kl. 6, så att de som ville utresa ej, då affärden på morgonen skör kl. 7, hinna mer än att, efter främkömsteh kl. 9 på aftonen, lägga sig och åter uppstå, hörer till det gåtlika i detta rederis anordningar. -Hvarföre icke,-om sfresan icke alla dagar får ske vid middagstiden, låta den åtminstone ega rum kl. 4 e. m.? — Till Vaxholm färdas man nu för 45 öre personen (abonuementspris), men till Dalarö, som erfordras endast dubbel restid och dit i sjelfva verket är mindre än dubbelt lång väg, kostar biljetten 1,50 (i 1jol 1,25), således nära tre gånger mera; och huru ofta man än färdas, erhålles ej den ringaste nedsättning. Man bar den industrien att ej sälja partibiljetter, Emedan msn Yet att pässagerarne ej ha annan Anpbåt att tilleå, och detta ehuru ångbåten i fjol lärer ha gifvit 20 9; utdelning. Detta inhumana beteende, i förening med de avitaturbestämmelserna, föranleda ossatt uppmana sndra rederier nit börja en täflan med Jakob Bagge. Det icke sillen iften i tryck uttalade missnöjet med denna båts ledning, skulle otvifyelaktigt bereda en konkurrerande ångbåt en lysande frcgqvens. Flere Dalarögäster.