Södermanlands första folkhögskola. (Från Dagens Nyh.ters referent.) På det stora folkmötet i Katrineholm i fjor beslöts att man skulle verka derför att inom Södermanland erhålla en folkhögskola, och fcr att töra saken närmare från önskan till verklighet valdes en komitå, bestående af hrr cr P, A. Levin på Bie, skolläraren J. Hel!berg i Lilia Mellösa, landtbrukaren C,. G. Kalling, riksdagsmannen för Stockholm Adolt Hedin samt några hemmansegare i orten. Denora komi , hvilken sedan dess varit i verksamhet, hade i lördags f. m. utlyst ett möte på Valla gästgifvaregärd för att delgifva resultzterna af denna sin verksamhet. Mötet var besökt af några och fyratio personer, hvaraf 6 3 7 tillhörande den s. k. herremannakiassen, de öfrige allmogemän. Biand de närvarande märktes dr Levin på Bie, hr C. G. Kalling (do enda närvar wmde representantne af länets talrika adel), mediciousirådet Sköldberg samt ortens riksdagsman, hr Lars Ersson i Vik. Dr Levin valdes till mötets ordförande och skolläraren Hellberg till dess sekreterare. Ordföranden upplyste, att som ett antal af 106 — detta inom allmogen med skäl populärt vordna tal helsades af de närvarande såsom ett lyckligt tecken — personer förbundit sig att med 10 rdr det första och 5 de öfriga under, att börja med, 5 års tid understödja skolan, en mängd andra gifvit, efter råd och lägenhet, mindre summor, hjelp från landstinget och regeringen väntades samt man trodde sig med säkerhet veta, att 20 å 30 betalande ele ver redan vid skolans öppnande skulle anmäla sig, utsigteroa för att få en folkhögskola i gång voro, om äfven ej lysande, dock ganska lofvande, så att ordföranden, jemte tillkänna gifvande, att han såsom disponent öfver den lediga lasarettsbyggnaden vid Bie under 5 års tid kostnadsfritt skulle upplåta denna byggnad till lokal för scolao, uppmanade de närvarande bidragsteckoarne att definitivt besluta skolans öppnande den 1 instundandå november efter följande plan: Hvad den första föreslagna folkhögskolans inom Södermanland syfte beträffar, så är detsamma att utbilda unga min af landtbrukareklassen vill insigtsfulla och dygdiga medborgare, med afseende hvarpå skolans verksambket bör efters räfva: att väcka hågen och bibringa de första LunBxzaperna för sådana insigter, hvarivenom den svenska medborgaren finner sig i stånd att Lilda sig ett Pjelfständigt och på sakkiäovedom grundadt omdöme uti allmänna frågor af hv.rjekanda slug, för att således kunna såsom kom nunalman uppfylla de förpligtelser, som det all:nännas vil äligger konom. : Såsom medel för vinnande af dessa insigter bstämmas uti undervisningen: 1:0 Modersmålets riktiga skrifvande och läsande, grunderna för vår statsrätt och kom:nvunalförvaltning, räkving och boåföringskunst. 2.0 Att meddela sådana insigter, som sätta lacdtmannen i stånd att med urskilning tillgodoogöra sig de uppfinningar och upptäckter, som gjorts och oafbrutet göras och hafva afseende på landtbusbåliningen. Härtill skelt tjena undervisning i naturlära, fältinktning och afvägning, planritning m. m. 3:0 Ått genom berittelser ur fosterlandets och den menskliga kulturens historia, geografiska skildringar och folkbeskrifningar från olika trakter af jorden utveckla lärjungarnes pröfvande omdöme, deras insigter i det allmänna kultartillståndet, i förgångna och nuvarande olika seder och inrättningar, hvilka kunna ståisamband med önskvärda förbättringar inom vårt eget land; samt 4:0 Att lemna någon insigt i vår civila och ekonomiska lagstiftning, i hvad som rörer de allra sllmänvaste frågorna inom dagliga lifvet Den moraliska uppfostran, grunden för medborgerligheten, skall vid alla tillfällen odlas till pligttrohet och uppfattning af hvad man är skyl