Kapter Jehn Ericsson och skrufpropellern. Man har delgifvit Aftonbladet ett bref från kapten John Ericsson, skrifvet i anledning af en uppgift, med åtföljande ritningar, i engelska tidskriften The Engineer (för den 12 januari detta år), att vår frejdade landsman skulle från engelsmannen Samuel Owen fått idn om skrufpropellern, Så vidt de i den engelska tidskriften införda ritningarna äro korrekta — hvilket ej kan betviflas — tyckes det icke erfordras någon ingeniörskunskap för att se, att Samuel Owens vattenhjul icke varit afsedt att, i likhet med skrufpropellern, arbeta helt och hållet under vattnet, utan synbarligen var, hvad John Eriesson också anmärker, ett skofvelhjul, blott till hälften, eller mindre, nedsänkt i vattnet. John Ericssons bref, adresseradt till en ingeniör, som är sysselsatt med att sammanskrifva skrufpropellerng historia, lyder som följer: Min herre! Min uppmärksamhet har blifvit fästad på ett meddelande, åtföljdt at ritning, offentliggjordt i The Engineer, dateradt Åbo den 22 december 1871, undertecknadt Samuel Owen, som deri uppgifver, att hans fader åren 1816 och 1822 i Stockholm konstruerade tvenne skrufpropellrar. Hr Owens meddelande innehåller, som ni torde hafva observerat, efterföljande bestämda försäkran : John Ericsson tog sin idå från min faders propeller, hvilken visades honom. Detta är ej med sanna förbållandet öfverensstämmande. Den insända uppsatsen i The Engineer är den första, som underrättat mig att ingeniören Samuel Owen gjort dylika experiment. Det torde icke vara behöfligt att fästa er uppmärksamhet dervid, att, enligt hr Owens egen ritning intagen i The Engineer, hans faders propeller aldrig kunde varit afsedd att arbeta under vattnet, enär bladen äro fästade till ett centerstycke och armar, hvilka uti vattnet skulle hafva nära nog neutraliserat hela framdrifningskraften. Ingeniör Owen var utan tvifvel en alltför praktisk man att på så sätt fista sina blad, om hans atsigt hade varit att hans hjul skulle ha arbetat under vattnet. Det hjul ingeniör Owens son misstager för en skrufpropeller var påtagligen ett tranverst akterhjul, försedt med plana blad, fästade i sned riktning. För att döma efter ritningen i The Engineer synes det tydligen, att ingeniör Owen icke hade den ringaste föreställning om skrufpropellern; hans plana blad, hans stora centerstycke och bjularmarne äro oförenliga med skrufprincipen. Jag har ansett det vara skäl att fästa er uppmärksamhet på nämda meddelande i den engelska tidskriften, på det ni i eder historia om skrufpropellern ej må uraktlåta att upptaga hvad hr Owen haft att anföra. Newyork den 8 mars 1872. J. Ericsson Dödsfall. Den äldste af hufvudstadens läkare, kirurgie magistern G. A. Lettström, afled härstädes den 17 dennes, nära 82 år gammal. Lettström var född i Stockholm den 27 juli 1790, blef kirurgie studiosus den 20 september 1808 och kirurgie magister den 3 december 1816. TI januari 1837 förordnades han till fattiglåzare i Katrina församling här i staden. Sjöfarten. I onsdags undersökte ångaren Norra Öland isen ifrån Bjursten norrut, som befanns vara ogenomtränglig. Inloppet från Ålands haf är stängdt af grof drifis. — Ångfartyget Vesta hitkom i går afton med last af socker, kaffe m. m. från Amsterdam och med last af mjöl från Stettin. — Ångfartyget Vestern hitkom i går från Norrköping, med, bland annat, last af 1,200 säckar mjöl. Olyckshändelse, 1 går inträffade den olyckshändelsen. att en något till ålder kommen tjenstflicka, hvilken tjenade hos en grosshandlare, boende i nr 18 Götgatan, föll baklänges utför den i huset varande källartrappan, med den påföljd att hufvudskålen till en del blottades. Förbunden af fältskär, och sedan två läkare blifvit tillkallade, affördes hon på deras inrådan till lasarettet. Lugn i öfrigt, efterfrågade hon med oro om hennes ansigte erhållit någon skada.