riksdagen redan en gång uttålat sig för den åsigt, att de böra lemnas till högsta domstolens afgörande; och detta bör desto lättare kunna låta sig göra, då denna domstol numera allmänneligen anses vara alltför talrik (16 ledamöter emot förut 12) i förhållande till de minskade målens antal, så att den för enhet i högsta domaremaktens beslut så skadliga fördelningen på 2 divisioner kunde upphöra. Äfven de judicielt-administrativa målen torde ganska väl, om så vore nödigt, kunna lemnas åt samma domstol, då det för män, som redan måste antagas ega den högsta skicklighet i domarens värf, ingalunda skulle vara omöjligt att sätta sig in uti författningarie om landets förvaltning. En förändrivg, som i allt fall synes vara billig, borde dock dervid vidtagas, nemligen att den till l3z:del af året, nemligen fyra månader, utsträckta semester, som hrr justitieråder nu åtnjuta, förminskades till 2 eller högst 3 månader. De administrativa målen skulle ganska väl kunna i konseljen bibehållas, helst de stora frågorna verkligen icke, på det sätt regering och riksdag hittills fattat sin uppgift, äro så många, att de, om den förra från sig skilde en mängd ärenden, som borde och lika väl kunde handläggas af andra myn ligheter, helt och hållet upptaga dess tid. En förutvarande ledamot af konungens råd, hr Gripenstedt, har sjelf erkänt, att besvärsmålen icke synnerligen betunga regeringen, men snarare utarbetandet af nya ekonomiska författningar. Detta är nog sent, då man vet att regeringen får besvärsmålen från de centrala verken så väl utredda och afdömda, att hon deri sällan kan finna annat att göra än fastställa; men hvad författningarnes utarbetande beträffar, kan desto mindre någon särskild afdeolning af statsrådet dertill erfordras, som staten redan med icke liten Kostnad inrättat en lagbyrå, hvilken, förutsatt att den icke betraktar sina befattningar såsom sinekurer, ganska väl kan medhinna de numera, med näringsfrihetens utveckling, ej mycket talrika förändringar i den ekonomiska lagstiftningen, som må vara af behofvet påkallade. Om de nu af oss antydda förändringar vidtoges, att nemligen regeringen från sig skilde den oändliga mängd af obetydliga, men likväl tidsödande småärenden, som nu fylla kanslidepartementens föredragningslistor; att de judiciella och judicielt-administrativa målen öfverfyttades till högsta domstolen, samt att de lagförslag som kunde förekomma, i den män de icke af rådgifvarne sjelfve medhunnes, anförtroddes lagbyrån till utarbetning; så vore all utvidgning af statsrådet öfverflödig. Man kunde till och med, 1 motsats dertill, börja tänka på en reduktion deraf. Utom det att i närvarande tid, då det egentligen är af artilleriets utveckling som försvarsverket beror, det synes vara en nog stor lyx att underhålla ett särskildt sjöförsvarsdepartement, kvarföre man bör hoppas att de båda krigsdepartementerna snart förenas, torde det kunna ifrågasättas om ej en eller annan af de konsultativa rådsplatserna kunde saklöstindragas. Vi måste en gång lära oss att ställa vår vidlyftiga administration på en mera ekonomisk fot; allraminst anstår det, i en tid då de rikaste länder göra betydliga indragningar på detta område, vårt fattiga land att VE ROOT