Ytterligare bevis å fördelen af smalspåriga jernvägar. Fairlies materiel skördar nya triumfer. Våra jernvägsebyggares konservatism får alltjomt nya knuffar af Fairlies ångvagnar och hans smalspåriga banor. Pe här två nya sådana fall: Sedan en för ändamålet tillsatt rysk kommission år 1870 tagit den smalspåriga, af oss utförligt omtalade och beskrifna Festiniog-banan samt den efter seamma grunder byggda banan mellan Antwerpen och Gent i noggrannt skärskådande, utfärdade ryska kejsaren befallning om att Livny-jernvägen skulle byggas efter hr Fairlies principer, d. v. s. smalspårig och med den patenterade dubbel-bogie-ångvagnen såsom motor. Nämda jernväg, som finnes i guvernementet Orel i mellersta Ryssland, är en bibana till den bredspåriga banan från Tzaritzis, vid Volga, till Riga. Han öppnades för trafik tidigt förra året; hans hela längd är 57 werst (5,7 svensk mil) och han genomskär ett för jernvägars anläggning ytterst ofördelaktigt land, som nödvändiggjort en mängd skarpa krökningar och branta stigningar. Krökningarne äro till antalet 55, deras minsta radie är omkring 675 fot och deras sammanlagda längd 28,000 fot. Stigningarnes sammanlagda längd utgör 2 mil 5,400 fot, deraf 1 mil 132,0 fot har en stigning af 1: 80 och 281,00 fot af 1: 100. En sådan bana var sannerligen egnad att bekräfta hållbarheten af hr Fairlies principer. Do vanliga godstågen, som framgå på denna bana, dragne af Fairlies ångvagnar, äro sammansatte af 42 till 52 vagnar, med en bruttovigt af 300 till 365 ton (7,170 till 8,724 centner) och en nettovigt af 210 till 250 ton (5,019 ttll 5,975 centner), hvadan den betalande vigten i medeltal uppgår från 67 till 73 procent. Det tyngsta tåg, som hittills befordrats, uppgick i bruttovigt till 400 ton (9,560 centner) och i netto till 283 ton (6,783 centner). Det bestod af 61 godsvagnar och höll, utom ångvagnen, 896 fot i längd. Dessa nu i korthet antydda resultat ha väckt så mycken tillfredsställelse i Ryssland, att stygelsen för Tamboff-Saratoff-banan, byggd med den i Ryssland vanliga spårvidden af öfver. 5 fot, begärt och erhållit tillstånd att anskaffa dubbla bogie-ångvagnar för en del af nämda bana, som ansågs för svår för vanliga ångvagnar. Tio maskiner bestäldes af hr Fairlie, med förbindelse från hans sida, att hvardera skulle draga en bruttolast af 400 ton, sig sjelf oberäknäd, med en hastighet af 12 (engelska) mil i timmen, uppför en stigning af 1: 80. Några af ångvagnarne, med bränsle och vatten vägande 22 ton (125 centner) äro aflemnade och ha börjat sin verksamhet. Jernvägens konstruktör, hr M. von Dezen inberättade genast, att maskinerna visat sig kunna draga 530 ton i stället för 400, under nyss anförda vilkor. Då detta blef kändt, begärde styrelsen för stora ryska jernvägsbolaget af Tamboffbolaget att få försöka de nya maskinerna på en del af Nikolai-banan mellan Petersburg och Moskwa. Detta medgafs,