Article Image
Bidrag till den icke billiga statsörvaltningens historik. En landsortstidning anförde nyligen ctt oxempel på huru besynnerliga vägar och utvägar kronan kan välja för att transportera trupp från ort till annan. Alldeles riktig var icke berättelsen härom, men nog står i alla fall det omdömet fast att k. m:t och kronan, representerad af det ena eller andra Sverket4, ofta handlar så att oinvigde icke kunna wndgå att anse det opraktiskt och misshushållsamt. Under förra hälfton af innevarande juli månad blef man till exempeli Westergötland vittne till något som synes göra kronan (härvidlag armeförvaltningen) hemfallen under ett ganska välberättigadt klander. En länsman i trakten af Moholm fick order från Konungens befallningshafvande att vid uppgifven tid hafva vid Moholm inställda 50 hästar till kronoskjuts. Kronolänsmannen satto kronorättaren i gång, och kronorättaren sig sjelf. Att uppbåda 50 hästar till kronoskjuts, det är att uppbåda 50 hemmansegare, och för att det göra måste den stackars kronorättaren sjelf springa omkring som en hiästa Pe 50 kronoskjutsarne voro i rätt tid vid Moholm: Hvad fingo de väl so? En transport gevär, som från Husqvarna voro dit. . förda på jernväg. Förundrande sig öfver -orm6förvaltningeng obegripliga visdom och förstånd, lagsado man goväron på vagnarne och körde till nästa skjutsombyte, der 50 nys hästar voro inställda af annan länsman, annen kronorättare och andra 50 skjutsskyldige. Det var omkring 4 mil gevären sålunda fraktades. Hundra hemmansegare hade fördenskull måst uppoffra hvar sin häst och karl under en tid, då höbergningen redan var i gång. — Att kronorättarne måste löpa först med budningen och sedan med betalvingen hem till enhvar af de skjutsande, det tycker armförvaltningen väl vara en sådan småssk att derom ej bordo talas. Det fanns omellertid ted andra, beqväniaro och billigare sätt att föra gevären från Jönköping till Carlsborg. Det oma sättet — dot aldra enklaste och paturligaste -— var att lasta gevären på den Angbåt kronan för transporter har vid. Carlsborg och sålunda ditföra dem sjövägen längs Wettern direkt från Jönköping. Men om förvaltningen icke vågade anförtro den dyrbara lasten åt den falska Fsant, som stundom lurar på kronoväl som på enskilda fartyg — fördenskull skydde den af öppna sjön, så låtit föra gefartyg lika så om förvaltningen 5 raka vägen, som orbjou. borde hon, tyckes det, ha . vären på jernbanan till 7örebo. hollre än till Moholm (staten betalar lika tet till den ena stationen som till den andra) och sedan från Töreboda med ofvannämnde kronans fartyg genom kanalen och insjöarne till Carlsborg. De kol som dorvid åtgått hade icke bränts förgäfves, ty de skullo icke ha kostat så mycket som kronoskjutsen 4 mil landväg, och dessutom hade de besparat ätskilliga vederbörande en hop skrifveri samt de skjutsando ett besvär som vid den tiden var långt ifrån ersatt med 80 öre pr mil för hvarjo häst. Emellertid är det ju möjligt att tillfredsställande skäl kunna gifvas för förvaltninens åtgärder i nu ifrågavarande hänseende, Ae oeed a a NR Tee a RE RTR KR Rn LTS SR REN DN RR

31 juli 1871, sida 1

Thumbnail