Article Image
annonserad. Hvad kan orsaken vara? Vet man icke att Sandvikens bessemersverk lemna öfver 30 procent utdelning pr år och ändå aflägges till besparingsfonden? Skall man måhända låta detta verk falla i händerna på hrr engelsmän, som nog skola stryka sig om munnen att få ett vattenfall på 1,000 hästkrafter för en, lapprisumma invid sin bana? — Jag vill bara fråga Stockholms affärsmän hvad de anse bli följden af detta. Angående sjelfva jernvägens snara fullbordan hyser man numera icke något tvifvel. Den är i det närmaste planerad mellan Frövi och ofvanför N. Kopparbergs kyrka. Man säger till och med att lokomotivet Harald Eriesson, Frövi—Ludvika-banans första, som af arbetsfolket i anseende till dess ovanliga rytande vid ångans utsläppande lärer kallas Ludvikatjuren, redan agerar mellan Frövi och Lindesberg och att vi således inom kort ha ernyvägsförbindelse från sistnämde stad, som med hvarje dag blir allt mer och mer hyfsad, fin och prydd med både enskilda och allmänna . byggnader, som resa sig ur gruset efter sista branden. Jag kunde ha mycket att tillägga, men jag fruktar, att jag redan tagit utrymmet i Eder ärade tidning alltför mycket i anspråk, och dessutom vidhåller jag min mening att vår ort och dess förhållanden förtjena att tagas i betraktande såväl af egentliga turister och poetiska naturer som af affärsmän, hvilka inse att här är rätta platsen för en storartad jernIndustri. Ödmjukast Bven Svensson. DFN andre rn vr rn a a Vern

11 juli 1871, sida 3

Thumbnail