vik PRIaUUGLU. Pater Hyacinthe och påfven. Enligt underrättelser från Rom skall pater Hyacinthe derstädes ordna och leda oppositionen mot ofelbarhetsdogmen. Man ämnar för detta ändamål grunda en särskild tidning. Till monseigneur de Mrode, en af ultramontanernas hufvudmän, riktade han några dagar före sin ankomst till Rom följande tvenne bref: Till mer de Merode i Vaticanen. Monseigneur, Minnet af den stora välvilja, gom ni har bevisat mig, då omständigheterna voro annörlun?a, läter mig boppas, att ni vill göra mig en tjonst,.som för mig är mycket vigtig. v 4 Jag önskar att blifva emottagen af den helige fadren i enskildt företräde för att få för honom öppna hela min själ. Denna själ har lidit mycket, bon tillhör den hjord, hvars vård har anförtrotts åt päfven af den högste herden: dessa äro intygen på min rätt att af honom få emottagas. Utan tvifvel har den stråt, jag trott mig böra vandra i den brytning, som genomgär kyrkan, bort stöta den helige fadren ifrån mig; men den har icke kunnat fräåntaga honom allt intresse för en man. som han förr hedrat med vittnesbörd af sin godhet, och som icke har upphört att betrakta sig såsom en al hans söner. Förlåt, monseigneur, den frihet, jag tager mig hos er, och tillåt. att jag, väntande på ert svar, åter nedlägger för er mina djupaste känslor af högaktning och vördnad: Hyacinthes Megr de Mörodes svar utföll nekande, hvarefter pater Hyacinthe skref till honom dessa korta men uttrycksfulla rader: Förr lopp den gode herden efter det förvillade fåret och äterbar det ömt på sina axlar. Nu söker det förvillade fåret (eftersom ni betraktar mig såsom ett sådant) sin herde, och ni stöter det tillbaka. Hvilket afstånd mellan evangeliet och vatikanen ! Hyacinthe,. Den första smalspåriga jernVägen i Ryssland, som begynt trafikeras, förenar staden Novgorod med Nikolaibanan och är 68 22 verst lång samt har kostat 1,175,000 mark, eller 19 tusen rubel pr verst. Stationshus och brobyggnader — med undantag af en bro — äro af trä. Banan har inalles tre mellanstationer och dess rörliga materiel utgöres af 23 passagerare-, 50 godsoch 94 öppna, vagnar. Passagerarevagnarne beskrifvas såsom ytterst komfortabla och vackra. Banan berömmes såsom särdeles solidt byggd. Spårvidden är 3 !2 fot, eller halfannan fot mindre än den i Ryssland vanliga. Lokomotiverna väga 1535 tons, d. ä, hälften mindre än på andra ryska banor. Egarne af banan uppställa följande kalkyl för dess trafikering:,. En godsvagn lastar 400 pud. Ett. -helt tåg upptager 14 vagnar, således 5,000 pud, och väger: med död vigt och lokomotiv inalles 9,800 pud. På de bredspåriga banorna erfordras 11 vagnar för att inlasta samma gods, och hvarje vagn väger 5300 pud. Med död vigt och last väger tåget 13,000 pud. Skilnaden i tågens vigt är således 3,200 pud.