vattenkraft, att få platser finnas inom trakfer med oafbrutna kommunikationer, der bessemorblåsning på samma ställe kan förenas med ett tillräckligt kraftigt valsverk för att åstadkomma räls och plåt. Genom att på samma plats förena hyttor och valsverk kunna nemligen de invarma götena direkt utvalsas, till stor besparing iafbränna, bränsle och arbete. Medan Englands ingeniörtidskrifter uppgifva att man i detta land ej kan tillverka stålräls billigare än till öfver 10 pund sterling pr ton, visa noggranna och högt upptagna beräkningar, stödda på svensk erfarenhet, att man hos oss i stort kan göra det för omkring 8 pund sterling. Således blir här en direkt vinst af 1!f2 rår centnern, innan den engelska fabrikanten kan börja räkna någon behållning. Men nu är priset 12 pund: pr ton fritt ombord i engelsk hamn, hvilket ger 3 rdr netto för svensk centner, under det att nu öflig stångjerntillverkning ger ringa eller ingen behållning. Ehuru hopslagning af flera mindre verk nästan alltid är liktydigt med dessas slopande, må man derför ej undra att äfven de nuvarande bruksegarne alltmer bli ense om nödvändigheten häraf. Så är äfven fallet med det nu föreslagna bessemerverket vid Bångbro, hvars anläggning förordas af framstående bruksegare inom orten. Enligt intyg af fackmän finnes der äfven att tillgå en ovanligt stor vattenkraft, som billigt kan hopföras och användas på en tjenlig plats, Verket skall ligga vid Frövi—Ludvika-banan, som i närheten går öfver stora gruffält med god tillgång på bästa stålmalm. Orten lemnar träkol för tre hyttor (beräkningen upptager anläggning af fyra) och resten kan lätt hemtas på jernväg, såsom öfverallt brukas vid hyttor utmed jernvägarne. Aktiekapitalet iär här liksom vid Ljusne 1!2 million rdr, men då Ljusne bolag blott lade an på de förmögna, med aktier på 5000 rår, inbjuder deremot Bängbro bolag den stora allmänheten med aktier å endast 500 rdr stycket. Teckningen fortgår blott till den 15 juni på de ställen, som i tidningen närmare tillkäönnagifvas. Prospekten anger en nettovinst af femton till fyratio procent äfven vid hela anläggningskapitalets amortering med ränta på tio år med 13!2 procent årligen. Under byggnadstiden erhålla aktieegarne 6 procents utdelning, hvilket för mången torde vara af vigt. Vi anse detta företag vara ett af dessa, som tro så naturliga och vigtiga för Sverige att de knappast kunna annat än blifva inbringande när de begynnas med tillräckligt kapital.