YUrr RR tre millioner mindre samt bevarade trafiken odelad. Nu är icke blott Sevalla-banan tecknad, utan dessutom Dannemora-banan, som ger Norrland 7 mil kortare väg söderut än öfver Sala och Storvik. Det är klart att en bana mellan Norberg Bch Gefle skulle blifva mycket inbringande, men just derför behöfver staten icke sörja för -åstadkommandet af en sådan. — Den kommer nog af sig sjelf och blir då både billigare byggd och billigare trafikerad, hvilket medför en nationalvinst. Det torde anses rätt betecknande att regeringen ännu i sjelfva verket icke sanktionerat förra riksdagens beslut om byggande af norra stambanan, ehuru detta skett med den östra. Vi hoppas och tro att detta skett af försigtighet, medan man ville känna sig för hos en kommande riksdag hvaråt opinionen nu pekade, samt att den åsigt är felaktig som påstår att regeringen velat hålla Salapartiet vid god röst genom att ända till slutet af riksdagen undanhålla sanktion, men likväl föreslå medel till den oafgjorda banans Kfortsättning. Statsutskottets riksgäldsafdelning har — som vi hört, med blott en rösts pluralitet — tillstyrkt den kungl. propositionen, som troligen i dag förekommer till behandling i utskottets plenum. Vi, urdra just hur länge det förr så sparsamma landtmannapartiet skall låta leda sig af hofvets hemliga mellanlöpare och tycka nu att på allt sätt den största sparsamhet borde iakttagas. För vår del hafva vi alltid yrkat sparsamhet med statens medel och framför allt att staten ej skall uppträda i täflan med den enskilda företagsamheten, en sanning numera ansedd som ett statsekonomiskt axiom. bi RA a rs Ag AA