Article Image
Norra stambanan. Något hvar torde erinra sig, hurusom vic förra riksdagen regeringens öfvergång i siste timmen skaffade BSalabanan en så öfvervä gande pluralitet inom första kammaren, at nihilisternas afgjorda seger inom andra kammaren icke förhindrade byggandet att beslutas af riksdagen, ehuru med blott några få rösters pluralitet. Det mystiska sätt, hvarpå regeringen förklarade sig af andra skäl nödsakad att motverka sin egen till riksdagen framlagda proposition, gaf stöd åt det afingen vederlagda rykte, som allramest sringbars just af det segrande Sala-partiet såsom ett prof på mästerlig riksdagstaktik, det man nemligen öppet hotat regeringen att ansluta sig till venstern, samt derigenom inom alla hufvudtitlarne decimera anslagen till statslyx och byråkrati, men å andra sidan lofvat troget votera efter regeringens önskan, om den blott sjelf förklarade sig verka och rösta för Sala-banan. Vi veta alla huru regeringsledamöterna läto skrämma sig att afgifva den önskade förklaringen, och följden blef enahanda mu, som under fordna ståndsriksdagar, då prester hjelpte bönder med bränvinslagstiftning mot återtjenst i religionen: att det skattdragande folket på dubbelt sätt fick sitta emellan. De enda skäl, som i förra riksdagens skrifvelse nr 67 anföras för BSala-banan, böra genom ändrade förhållanden numera tala lika kraftigt emont densamma. Sedan riksdagen förklarat besparingen i väglängd genom Sevalla-banan vara alltför ringa att bestämma valet af denna sträckning, heter det vidare: s Deremot är den besparing i utgift af mer än tre millioner riksdaler, som för staten uppkommer genom antagande af Bala-linien, af den-betydenhet satt den förtjenar stort afseende, synnerligast om (?) det kan visas att nämnda riktning i ännu högre grad än Sevalla-linien uppfyller det med norra stambanans anläggning afsedda ändamål. Men denna besparing i anläggningskostnad är derjemte af desto större vigt, som den uppkommer -derigenom att staten redan eger en färdigbyggd stambana mellan Tureberg och Upsala at nära fem mils längd, hvars trafik kommer att vinna en betydlig tillökning ifall banan fortsättes, hvaremot, om den utlägges från Tureberg öfver Sevalla, trafiken, på sätt i den kungl. propositionen jemväl finnes anmärkt, kommer att fördelas på två linier, hvaraf åtminstone endera ej kunde antagas återgälda de på dess byggande använda kostnader. Frågan gällde då val mellan två sträckningar för en statsbana, af hvilka ingendera ansågs kunna komma till stånd på enskild väg, och den ena beslöts, emedan den kostade Arek LE IT aln ss i IDAG cr SFSTAE a TR lg rig pr Eg NESS

31 mars 1871, sida 1

Thumbnail