Article Image
AA — Till Dagligt Allehandas karakteristik. En och annan af våra läsare torde ha gifvit akt på att vi beriktigat ett af Dagligt Allehandas utgifvare till enskilda personer utsändt cirkulär, deri han sökte inbilla dessa att den tidning han utger hade större spridning än någon annan annonstidning. Detta cirkulär var så fullt af uppsåtligt vilseledande framställningar att den sämste schackerjude, pratande för sin vara, ej skulle kunnat uppfinna flere. Författaren af cirkuläret ) förvillade folk genom att angifva huru många exemplar som skulle stämplats af tidningen om den utkommit 12 gånger i veckan stället för 8. Han förvillade sina läsare genom att oupphörligt sammanräkna den dagliga upplagan, i hvilken de fleste annonsera, med halfvecko-upplagen, i hvilken få låta införa annonser. Han vilseledde annonsörer genom att fördölja huru mycket af båda upplagorna som åtgå i Stockholm och låta dem sväfva i den hos dem naturliga, men dock alldeles falska inbillningen, att Stockholms-upplagan skulle vara betydlig, eftersom landsortsupplagan angafs hög. Han gaf en vrängd bild af förhållandena, då han insinuerade att Dagligt Allehanda hade större spridning än Dagens Nyheter, när i sjelfva verket Dagligt Allehanda (enligt hvad en sträng granskare kunde, dock ej utan mycket besvär, utleta ur cirkuläret) ej hade mer än cirka 7,000 eller på sin höjd 7,500 exemplars upplaga, medan Dagens Nyheters vid ) Cirkuläret är att läsa, för dem det önska, å å Dagens Nyheters annonskontor vid Myntgatan.

12 december 1870, sida 2

Thumbnail