Article Image
förutsatt tillika att hemlexorna bannlystes jemte utanläsning i skolans samtliga läroämnen. I professor Georgiis skrifter rörande gymnastik och dermed sammanhängande ämnen, 1 häftet, Stockholm 1869, s. 15 och 16, omförmäles likväl följande: (Inför en komit, vald af engelska undarhuset 1862, i afseigt att utreda denna fråga, och till kvilken skollärare från olika delar af landet blifvit inkallade, afgåfvo dessa, såsom resultater af sin erfarenhet, grundad på 12 till 30 års tjenstgöring, alls mänt, att 3 timmars läsning, eller det så kallade korttidssystemet, lemnade mera tillfredsställande resultater än 6 timmars läsning eller det så kallade långtidssystemet; och borde det förra ej betydligt öfverskridas. Godt är att ins. från vestra Sverige anser det hebreiska språket, dogmatik samt logik och psykologi kunna utgå från elementarskolant. Också hörde nästan intet af allt detta lärdomskram till elementarundervisningen 1816—1821. Hvem som ville, slapp då redan hebreiskan, och psykologien var ännu blott ett universitets-läroämne. tPlennings logica lästes; äfvenså CBrunmarks moral såväl insom utantill på latin — en omständighet som lyckligtvis bortfallit er elementarundervisningen utan någon skada för logik eller moral o. s. v. i det allmänna lefvernet. Att (nemligen i stället för det döda latinet, hellre än för tyskan) det lefvande engelska språket blir det första eller grundspråket i svenska skolan syns visligt tänkt, men så bör det ock läras af infödd engländare och i allmänhet språken läras genom tal och svar, såsom vårt eget tungomål. Underskrifterna.

12 december 1870, sida 2

Thumbnail