TIvudstad och tUDeCkK, Kom 1 UsCtags upp i vår hamn och afgick, efter att hafva inlastat nägtå Kundra i centect trådjern, till Strömsholm, der-yttevli-gare last af jern intogs, alltsammans destineradt till TetersPrån Amerika. Dön 28 juli var hos hyr, Westberg komp: i Newyork ett talrikt besökt skandinaviskt möte, för att rådgöra om hyvilkeh ställning skandinaverna i Amerika skulle jutaga i det förostående kriget mellan Frankrike och Tyskland. Hr Knät Forsberg presiderade. Efter ätskilliga tal -beslöts ätt uppfordra de infödda amerikandrne att gemensamt ned skandinaverna samla pengar och sända till International Society för Waihded in the Field4. Följande komite valdes för att ombesörja uppfordringen : till amerikafårne: Knut Försberg, . Alfred .W. Carlsen, Kristian Scyertsen, Edivard Olsson, Fredrik Salmson, Wilhelm Meurling och G. Gabrielson. Otyckshämndelse. I lördags eftermiddäg, Klockan öfnkriög 2, nedstörtade från öfversta våningen -åt norra sidan af nya stationsbyggnaden en timmerman och skadade sig mycket illa i fallet. Han affördes genast till lasarettet... S 4 Ettjernvägens offer. Från Hallsberg. skrifves till oss: En vid Hallsbergs station anställd stationskarl vid namn Engberg blef den 8 augusti förlidet år af det extra tåg, som hemförde kronprinsen och kronprinsessan af Danmark öfverkörd vid ofvannämnde station samt släpades å banan flera hundrade fot innan olyckan i mörkret kunde observeras. Engberg vårdades sedan å Örebro lagarett i4d3 5 månader, och derifrån utskrifyen, fick han återtaga sin förra plats, ehuru hans krafter voro becydligt medtagna. Nu, sedan han. blifvit.nästan återställd, kom en:;ny olycka, i det Engberg vid godstågets nr 8 afgång från Hallsberg den 27 Gennes kom under vagdärnö6 öch fick venstra -benet afklippt straxt Vid knäet. Läkare från Örebro anlände så fort. sig göra lät till Hallsberg, och inforslades den olycklige till Örebro lasarett, der han-nu för andra gången under loppet af ett år vårdas. Engberg är omkring 25 år gammal samt ogift. Handkraftsbåten Sköld. I ånledning af vår i sedhaste nr etter Dagligt: Allehanda meddelade notis om handkrafts-. båten Sköld har en aktad insändare önskat få följande offentliggiordt: wa Redaktionen af Dagligt Allehanda säger törst: Man må sannerligen undra, att icke den nämnda båten tagit annan skada under sin kadalfärd än den obetydliga, som nu är reparerad, då man vet, att slussarne ha en längd af 108 fötoöli än BFedd HF 241 under det att båten har resp. 107s-och 23?!4 För satt: insändaren ej skall behöfva undra så länge på död sdförda tilldragelsen lemnas följmide upplysningar; Boeträffarrde slussarnes dimensioner kan man uti Tidskrift för Byggnadskonåt och Ingehiörvetetiskap för år 18645 sidan 12, läsa följande: Då Töta kanal byrgdes, bestämdes slussarneg djup till 10 fot, bredd till 24; fot-och längd till 120 fot, ete. Att ålussätne under tidens lopp ej krupit ihop från 120 till 108 fot är mycket säkert, men att deremot ett och annat ställe i desamma finnes, hvilket ej har den uppgifna bredden, utan är betydligt knappäre, är konstateradt derigenom, att kanonbåten Garmer, som under vättenlinien har en största bredd af 23,s fot, fastnat vid Norsholms sluss. Men derför ärdet ej sagdt, att kanonbåten Sköld skall möta någon. synnerlig svårighet vid -passerandet af -slussarne, ty Sköldsstörsta bredd på sidopansarn är endast 22;0 fot (svenskt mått) och ingalunda 23,:s, såsom den undrande insändaren behagat uppgifva. — Till och med större fartyg än Sköld ha passerat kanalen. r 1867 afgick från Motala verkstad det derstädes då hybyggda ångfattyget Södern; detta här eh längd öfverallt af 110 fot med en största bredd (något öfver vattnet) af 22.5; fot. Ett af Motala verkstads lastfartyg, Fraser, här en största längd af 107 fot, dess största bredd -på sidofendrarne uppgår till 22s fot och dess djupgående med last till ungefär 9!a föt. Kanonbåtarne Motala och Karlsund häfva en största längd af 107s fot och största bredd af 22!a fot. Vid betraktandet af nu anförda fakta bör det ej förundra någon, ätt Sköld kunnat obehindradt passera kanalen, men icke heller bör det förefalla anmärkningsvärdt, att den råkat ut för det omnämnda lilla missödet, ty det har redati åtskilliga Bånger häddt öch skall säkerligen ännu en och annan gång kområa att hända, att till och med fartyg, som oftare än kronans -befara kanälen,. under vissa förhållanden; bhänga upp-,sig på-en slusströskel: Insändaren säger slutligen: Vidarekan man undra öfver, att en båt, som skall vara ärsedd, bland: annat, för kanalen, kan hafva-blifvit byggd med dimensföner, som väl ej alldeles omöjliggöra . fart, på kanalen, men dock göra densammaså svår och äfrventyrlig som möjligt. Skölds dimensioner äro: största längd 107,5 fot, största bredd 225 föt Sch djupgående ungefär 7,5 fot Mycket Sannolikt är, att vid Skölds könstruerande dimensionerna af Göta kanals slussar alldelesicke förbisågos, samt att det ingalunda påräknades att framdeles kuntä