Article Image
nu kommen; Forssb ÅA. Jönndbäck, Asker, Koskull, Kallstenius, Medin, Östrand, som i ett Yngre töredrag sökte gendrifva alla mot banan och banbyggnader gjorda inkast samt Pc alander. För: uppskofitalade ifvenledes hrr Carl Ifvarsson, Jöng Pehrsson samt Hierta och för rent afslag hrr. Gumcelius, Ehrenborg, Lars Ersson i W m. fl. hvilka tälare dessutom ännu en gång svarade den s. k. nihilismen och d samt bemötte de mångfaldiga tillmi fått uppbära. Då dessa ej ha med sjelfva fråan att skaffa, förbigås de här, helst som utrymmet tvingar till korthet: Vid anställd votering om huruvida utskottets betinkande skulle bifallas eller afslås afgåfvos 49 röster för -bifall-oeh 103 röster för afslag. Då båda kamrarne såväl nåe norra som östra. banorna. sålunda stannat i olika beslut, komma dessa frågor att afgöras genom gemensan: votering. Spårvidden på de nya banorna. F afseende härå har utskottet i femte punkten tillstyrkt att. dessa banor. skol läggas med samma spårvidd och enaha begagnats vid de redan fyerläggningen om denna punkt börjades i sta kammaren :af-hr A: . Raab, som i ettlingre föredrag försvarade den motion: han väckt om ett smalspårigt-byggnadssätt af både norra och östra stambanornay yrkade afslag å punkten och att riksdagenskulle besluta att stambanan från skall byggas med 3!2 fots spårvidd samt hos k. maj:t anhålla att k. maj:t ville tillse om icke ett billigare byggnadssiätt, hv genom besparing i byggnadskostnaden; kan vinnas, äfvensmå användas på östra stambanan. Hr Henning Hamilton instämde i afseende på norra stambanan hufvudsakligen med hr Raab, men ej iafseende på den östra. Tal. föreslog att riksdagen skulle-beslata att norra stambanan i dess fortsättning-från: Upsala skall byggas med 3a fotssspår idd och med de inskränkningar i .nläggningskostnäden göm af denna spårvidd ber tingas eller i öfrigt kunnafinnas ändamålsenliga, dels-hos k. m:t anhålla, att k, m:t ville anbefalla jernvägebyggnadsstyrelsen att vid östra stambanans fortsättande iakttaga all sparsamliet som med:nödig:siäkerhetför trafiken och fästadt afseende på banans bestånd kan vara förenli sFör bifall tilbpuökten i oförändradt skick talade statsrådet v. Ehrenheim sawt hrr L. MM. Nordenfelt öch Troilärs, Hofvudsakligen af detskiälatt behö. rigt afseende på trafikens behoft såvili norr som i öster kräfde att dessa banor, hvilka dessutom voro sammanbundna delar af statens banor med dels den bredspåriga Gefle—Dala-banan, dels med andra: bredspåriga statsbanor, byggdes med samsma-spårvidd--som--de--gamlastambanorna Hr Rydqvist, som särskildt framhöll att tiden för ändring af spårvidden just nu var inne, yrkade bifal! till hr Raabs motion i oförändradt skick. Hr E. Meijer förenade sig med hr Henning Hamilton, hr C. G. Mörner yrkade återmiss, hufvudsakligen för att, då meningen om punkten sannolikt ej vore densamma i båda kamrarne, kamrarne derigenom skulle sättas i tillfälle att fatta ett likartadt beslut i-frågan. Hr Bryn trodde att då norra bana en gång blefve fir. dig, så-stora-qvantiteter produkter skulle komma att forslas på densamma som för närvarande skickas på någon annan stambana, men ansåg dock att-riksdagen borde åt :k. mit öfverlemna att se till huruvidaj utan störande eller hinder af dentrafik som på nämnde bana vore att: motse, denna: bana kunda byggas efter 3!a fots spårvidd. . Hvad. östra stambanan angick, instämde tal. med hr Hamilton. Hr Raab jafstod, då han ännu en gång fick ordet, från sitt förra yrkande och förenade sig med hr Hamiltoh, Hr Lejonancker erinrade att ingeniörerna Humera kommit derhitn-att de all. mint anse att spårvidden bör testimmas efter trafikene-större eller mindre liflighet, enkelhet, med tt ord-sättet för trafiken. 1 Sverige finnes dock icke mer än en bana; som ovilkorligen fordrat 8 smalspårig; istående från de öfriga stamhanorna, att den ej behöfver byggas bredspårig. Till och med trafikstyrelsen hade ju erkänt att smalspåriga banor äro tillräckliga, och tal. kunde ej å bvarför icke denua vidd kunde utst ända till Sala, der först den egentliga träfiken tillkommer. Äfven i fråga om omlastning mötte härutinnan ej. hinder. L afseende på östgötabanan deremot de ej samma skil. Tal. föreslog af dessa skäl, att norra Stambanan skulle byggas från Sala—Storvik med en spårvidd af 3 foti6 tom engelskt mått. Banan skulle ir genom mellan dessa båda orter blifva lika ed somsden, enligt jernvägsbyggnadsstyrelsens åsigt borde blitva norr om Storvik. Hr Wern ogillade den siste tal:ns förslag, då erfarenheten visade att norr om denna bana funnes en bred spårig med den största rörelsen i landet — och denna Törelse berodde ej på triävaruexporten. Ytterligare kommer dertill att denna bana komme i förbindelse med bergslagsbanorna, och dessa gkulle, trodde tal., blifva smalspåriga, i synnerhet som de banor, som i denna trakt redan blifvit byggda, hade-större spårvidd än ett par tal. här föreslagit. Tal trodde att det derför vore Bäst att, innan en gådan vidd bestämdes, noga besinna sig-och välvundersöka förhållandet. Om en tiäflan: förefunfies i afseende på handeis område, vörevdet då skäl att ställa så till, att trafikkostnaden-till Stockholm, genom: mindre-spårvidd ock omlastningar; försvårades under det att banan ända till Göteborg blefve bredspårig? NöjT tal förestop utt riksdagen skulle anhålla, att krmst efter:verkställd ötrådning i hvad mån och. från ; hvilken punkt, norra stambanan skulle fortsättås med mindre kostnader ville derom meddela de föreskrifter, som kunde pröfvas af-omstundigheterna påkallade. Hr Lagerberg ansåg satt, efter det starka motstånd Upsala—Sala-bafän 1 dndra kammaren mött, det vore kul att göra den förtndring i hr Hamiltons förslag, att orden i dess fortsättning från Upsala utginge. HE Ekörman trodde det vara bist att återremittera punkten, då det vore omöjligt att kammaren nu genast skulle kunna förena sig om något uf de många förslag som under diskussionen framkommit. Hr Hamilton förklarade att han giek in på hr Lagerbergs förslag. Hr Wallenberg bad kammaren förskona statsutskottet från återremiss samt bestämma sig för bredeller smalspåriga banor, men sedan lemna tumtalet åtok. mit. Tal.o:föreslog att norra banan skulle Pbyggas bredspårig från Upsala till Salta ock att i kölle hos k, m. anhålla om undersökI ån ht lalan ref hänga n nd Tin.

9 mars 1870, sida 3

Thumbnail