SSU ——— — LÄ 2e derordnade i anseende till den ringa trafiken kunna i all kommoditet sköta sina fatigerande embetsgöromäl. Missbelåtna och eförnöjda menniskor finnas: emellertid öfverallt, och dessa, ehuru de måste erkänna ofvanstående fördelar, tycka likväl, utan att anföra några skäl, att det varit bättre om jernvägarne gått genom landsdelar, der större trafik kunnat förväntas, att de sammanbundit bergs-, skogsoch landtbruksdistrikter på samma gång med hvarandra och med afsättningsorter vid hafvet m. m. HÖNREeNS. Dessa, missbelåtne hafva nu emellertid — ogräset frodas. hastigt! — vuxit till ett ganska respektabelt parti, inom hvilket den ohyggligt revolutionära åsisten gjort sig gällande, att man borde uppböra med det Ericsonska systemet och använda 26 millioner rdr, som beräknats erforderliga till Östgötaoch Upsala-banornas fullbordande för statens räkning, till understöd, åt enskilda bolag; som yvilja åtaga sig utförandet af de för industrien nödiga jernvägarne, hvarigenom, i stället för stambanor, uppgående i längd till omkring 30 mil, skulle kunna åstadkommas dessa jerhvägar och dessutom 86 mil bibanor eller tillsammans 116 mil jernräg i alla delat af riket. Se hr Keys reservation! Nu har visserligen mot detta förslag gjorts den grundade anmärkningen att Ericsons -Nachfolger -— jernvägsbyggnadsstyrelsen — derigenom blifver ännu mera öfverfödig än förut; men hvem har i denna demokratiska tid respekt för öfverflödiga embetsverk, äfven om de af somliga anses umbärliga?! ; Dessa missnöjda, hvaraf mång a lära finnas inom kamrarne, utgöras af den stora majoritet, som utan alla enskilda intressen endast önskar fäderneslandets väl, och anse: 1:0) att stambanor, helt och hållet bekostade af staten, kunna betraktas såsom allmosor af det öfriga landet åt de landsdelar, som erhålla dem till skänks utan eget bidrag; samt att lika förderfligt som det enskilda tiggeriet i smått är, lika skadligt är i många hänseenden tiggeriet af staten i stort, i form af stambanor och dylikt, hvaremot understöd i en eller annan form; föranledande till: sjelfarbete och sjelfomtanka, är lika förädlande och upphöjande som det förra är förnedrande; 2:0) att mycket längre jernvägssträckor till billigare pris på detta sätt kunna åstadkommas, hvarigenom hela landet kan få nytta af dessa mäktiga käfstänger till materiel och industriel förkofran; 3:0) att de blifva byggda på sådana ställen, der behofvet påkallar dem, och ej, såsom till dels är fallet med stambanorna, genom obygder, der ingen industri hYarken finnes eller kan uppkomma; samt glutligen 4:0) att det gamla köpslagandet om jernvägarne på riksdagen afbrytes, ty frågorna om bidrag till kommunikationsförbättringar komma att behandlas på ett helt annat sätt, då det ej längre blifver fråga om presenter, utan om understöd för banans byggande med eget arbete och egna uppoffringar. Detta parti, som icke vidare vill lemna TT NN Ua Ras LA 1 agtn sm RA RAK BA STR TAR FRA LEDARE om IE vt