mellan Stockholm och Storvik :5 19 mil 16,211 fot, men att; då derifrånafdrages den redan färdiga bandelen från Stockholm till Thureden erforderliga nya banbyggnaden skulle blifvaX yeg. med beräknad anläggningskostnad för den nya bandelen af. so so so sv ov . rdr rmt 15,459,000: I fall åter banan skulle utläggas från StockHölm—Upsala-banan öfver Sala, Bolandet, Brovallen, Krylbo och Horndal till Storvik, blefve väglängden mellan Stockholm och Storvik ,:. s::038 cs. 03 20 mil 7,948 fot, hvadan, med afdrag af den re. dan färdiga bandelen från Stockholm till Upsala . . 6 , 6.000 den nya banbyggnaden skulle blifvå ses med en anläggningskostnad beräknad fill 2orfe: ordr rmt 12,895;000: Vid jemnförelse inellän dessa begge älternativer skulle ålltså vägsträckningen från Stockholm öfver Sevalla, Muren, -Wansjö ock Krylbo till Storvik blifva 27,737. fot eller nära 0 g mil, kortare, :men anläggningskostnaden, med afräkning af den redan färdiga banan mellan Stockholm och Upsala 3:064.000 tdr högre än Såla-liniens. Hvad ängår förslaget om jernvägens fortsittande från Upsala öfver Söderfors till Margretehill på Gefle Dxla-banan så får utskottet opplysajvatt: längden af denna jernvägsanläggning beräknats till. 9. mil 31,650 fot samt kostuaden derför till 7,505,000 tår: Ehuru, sistnämnda hbansträckning så väl till längd gom anläggningskostnad betydligt understiger de båda andra alternativen, nemligen från! Thureberg öfver Sevalla till Storvik, eller från Upsala öfver Sala till Storvik, ånset big utskottet dock icke kunna förorda att dehsamma såsom -stanibana på: statens bekostnad railigges. Skälen dertill haffa redan vid -sistförflitnå riksdag blifvit at dåvarande statstitskott idess ofvan omtörmälda betänkande n:o 66 framställda. Nuvarande stafsutskott, som HKäfvudsakligen delär de derom då uttålade åsigter, har, för sin del; funtit den uppgift, som genom nörraå stambånähns ahläggvibg skall lösäs, egentligen ligga deri; att banan erbåller et riktning, som påcett nöjaktigt sätt tillfredsställer icke blott Norrlands! och Dalarnes behof -af-jeruvägstörbindelse-med hufvudstuden samt rikets södra och vestra delar,! utan ock bergslagernas behof: af ändamålsenliga: kommunikationer så väl med afsöthtingsorterna; som med de delar af landet, Hvilka ega tillgång på köl, spannmål eller vattenkraft tillbedrifvande af jeriverksrörelsel Det är obestfidligt att! linien Upsala—Margretehill icke uppfyller dessa! ferdringår; och utskottet: Kari på sådanogrund! icke ansett sig. .kunna förorda de gjorda fråmställningårne, att en-banå i.sådan riktning skall på statens bekostnad anläggas. ÖR Vidkomniande derefter de båda andra bansträckniogatne, så förekommer visserligen, att, on jernvägen skulle byggas i den afökungFrär:t! föreslagna riktning, afståndet mellan UStockholm! ocheStorvik skulle blifva något körtate, Kn om vägen toges öfver Upsala ock Sala till:Stortvik; men denha skilnad i. väglängd. är dock så obe-: tydlig, att densamma vid bestämmandet, af banaäns sträcknipg icke torde böra tagas i beräkning. Deremot synes den besparing i utgift, som för staten uppkomime, 1 fall Saltlinien antöges, och: bvilken, söm oftan är nämndt; appgår till amera än tre nmilliohet.riksdaler; varamf! den betydenbet; att den förtjenar stort afseende! vid frågans afgörande, synnerligast om det kan! visas, att. nämnda riktning i ädhu högre grad än Sevalla-linien uppfyller det med norrå stamba-! nans anliä gnitg sfsedda ändamål. Mea dehna bespåridg i anläggningskostnad är derjemtå af desto större vigt, som den uppkomirerderigenom att staten redan eger en färdigbyggd stambana mellan Thöureborg och Upsala af nära fem! mils längd, hvars trafik. kommer att, vinna ;en bögst betydlig tillökning, i fall banan fortsättes! från Upsala, hvaremöt, om banan utlägges från! Thureberg öfver Sevalla, trafiken, på sätt i den kupbgl: proporitioönen jemväl finnes ånmärkt, körnine att fördelas på två linier, Hvaräf, iskdan häbdelsey åtminstone endera ej kuhdevantagas ålergälda depå dess byggande använda kostniå-! der. Det-torde-nemligen-iekekunna:;bestridas att den skilnad i trafikkostnad, som uppkommer, om norra stambanan fortsättes från Upsala öfver Satn, eller om den utlägges från Thureberg vill. Sevalla blir ganska betydlig. I ena fallet fom! me nemligen ståten att underhålla tratiken på en enda Hinie (Stockholm, Upsala Säla, Storvik) med-eiiJängdvaf 2: mil7;948: fot ioch i det andra: på två linier;saf-hvilka den ene från Stockholm till Upsala haren längd-af 6 mil 6,000 fot och ;den andra; från Thureberg öfver Sevalla till Storvik skulle : S blifva . . ..s.s.0c Us ser 2 18 BILA ; eller villhopa 24 mil12;711fot. Då denna längdskilnad alltså uppgår till 4 mil! 4763 fot, skulle, äfven om de ärliga utgifterna! för driift!ock underhåll icke beräknaäs VIP mera: in!303000 råropr inl; i fall Upsala Sala-litien antages, wppkonma en årlig trafikbesparing, öfverstigande! 120,000 rdr, somkäpitaliserade efter 6 procent motsvärar. ett; kapital. af-mera fän 2 millioner, rdr, Om, härtill räknas den ofvan oh on 9,500 18 mil 6,711 fot, 14 mil 1,948 fot.