Article Image
gående till fullt 8 millioner rår, skulle alltså, genom antagandet af Sala-linien, uppkomma en besparing af minst fem millioner rdr mot om jornvägeh bygges från Thureberg öfver Sevalla. Då sålunda stambanans fortsättande från Upsala öfver Sala till Storvik medförer-så betydlig besparing, i förhållande till jernvägsanläggningen öfver Thureberg och Sevalla, så framsiiller sig den frågan, om antagandet af denna sednare linie kan medföra så stort ekonomiskt gagn framför Sala linien. att den förra, oaktadt den större uppoffringen, dock bör föredragas den sednare, I detta afseende förekommer: väl att, på sätt kongl. maj:t i den nådigå pröpositiofien afört, Sevalla-liniens antagande skulle underlätta anläggningen af en enskild jernväg af 4.g mils längd mellan Sevalla öfver Westerås till Köping, hvarför kostnaden, förutom nödig rörelsemateriel, beräknats till 2,000,000 Tdr, eller med sådan mäåteriel till 2,416,666 rdr, och för hvilken änläggning ett bolag, enligt uppgift, redan lärer vara nnder bildande, med vilkor att -dertill-erhålles ett statsunderstöd, motsvarande. 24.del af anläggningsköstnaden. Genom dennå väg skulle alltså, i fall Thureberg— Sevalla-Tiien komme till utförande, en onafbräter kommunikation nörr om Mälaren erhållas mellan Stockholm och Köping—Hult-bänan samt såmedelst med. det öfriga stambanenitet. Meh en sådan förening mellan Yofra stambanan ock Köping -Huilt-bananr torde utan synnerlig svårighet kunna vinnas, äfven om Upsala—Sala-linien antages. Då anläggningen af denna sednare linie medförer en bespsring jaf. mera än fem millioner rdr samt staten såsom bidrag till anlägghing af linen Köping— Westerås-—Sevalla kulle tillskjuta minst 500,000 rdr, kunde, med betydligt mindre uppoffrihg än dessa 5tla millioner, åstadkKommås antisgen den Utäf en Mötidnär förestägha jernvägen från Sala till Westeråsceller en jernväg direkt mellan Sala: och Köping med bibana-till Westerås. . Ehuru genom en sådan jernyvägsanläggning afståndet mellån Stockholm och Köping samt mellan Stockholm och Westerås blerve omkring-4mil :längre, än om vägen förlägges från Köping öfver Sevalla, synes dock. denna omständighet icke böra tillmätas någon afgörande vigt; enitr denna törlängning hutvudsakligen endäst ifiverkar på fraktkostnaden Wider den mindre del af året, då sjöfarten är stängd. src rer I afierantd smord (Forts)

2 mars 1870, sida 2

Thumbnail