Ny uppfinning. I den i London hvarje vecka utkommande tidskriften Engineering af den 17 september omnämnes med stora loford en af kapten C. G. Lundborg i Södertelje giord uppfinning för fästandet af af jerneller ståltrådslinor, hvilka för många behof alltmera synas komma att uttränga tåglinor. Uppfinningen lärer blifvit gjord i afsigt att vid de i riket pågående borrningarne efter bergolja använda jerneller ståli stället för tågliror, som i Amerika för dylikt arbete allmänt begagnas. Svårigheten dervid, som af hr L. lyckligt blifvit löst, består uti att, på den punkt der linan skall fästas, kunna åstadkomma det denna icke brytes eller böjes, utan att alla trådarna i linan bära lika. För skeppstackling samt en mängd andra, i den engelska tidningen med teckningar illustrerade ändamål, säges uppfinningen vara af stor nytta. Egendomsförsäljning. På Stockholms landskansli försåldes i går exekutivt frälseskattelägenheten Kråkvik i Huddinge socken af Svartlösa härad, saluvärderad till 26,000 rdr, och iaropades af kammarherren Å. C. Raab för 24,400 rdr. Europeiska följetongens 4l:sta häfte för året har utkommit, innehållande början af Victor Hugos berömda roman Kyrkan Notre-Dame i Paris, ånyo öfversatt af H. Hörner. Väderlekemn är vacker men temperaturen ganska kall. Orkan. Enligt rapport från chefen å korvetten Josephine, kommendörkapten J. Ankarcrona, daterad Boston den 20 september, afgick korvetten från Fayal den 5 sistlidce augusti. Från Azorerna till höjden af Bermuda-öarne företogos djuplodningar. Den 6 september uppkom korvetten under amerikanska kusten vid Long TIilard. FEnvär alla tecken till annalkande oväder gåfro sig tillkänna under natten till den 7 september, sattes kurs på Sandy Hook vid icloppet till NEwyork, hvarest korvetten ankrade den 7 vid midnatt. Några timmar efteråt började vinden att hårdt tilltaga, blåsande från sydost. Middagen den 8 september var barometern lägst (747 millimåtres), och vid samma id blef det under några timmar fullkomligt stillt, hvarefter vinden så småningom drog sig på ostlig, nordlig, vestlig samt hade kl. 3 e. m. öfvergått till sydvest, växande till orkav, som nådde sin fulla styrka kl. 8 e. m. den 8 september och fortfor till kl. 4 f. m. den 9, hvarefter vinden aftog. Sistnämnda dag kl. !210 f. m. gick korvetten åter till segels och ankrade den 13 i Boston. På åtskilliga tällen mellan Newyork och Boston sågos fartyg ilanddrifoa. Synnerligast kring Boston och Cap Cod hade orkanen orsakat förödelso. I staden bade ett kyrktorn tillika med åtskilliga hustak och skorstenar blåst ned. Telegrafledningen till det inre af landet var till stor del förstörd. På kasten i närheten hade mellan 50 och 60 fartyg blifvit uppkastade, och utanför Newyork 43 fartyg förlist; hvariörutom snart sagdt alla i trakten befiatliga far1yg lidit mer eller mindre svåra haverier till master, stänger eller segel. Orkanens centrum framgick mellan Newyork och Boston öfver Montauk point på Long Islard, samt vidare öfver Rnode Island, med en hastighet af 40 engelska mil i timmen. Ingan svårare orkan torde der i trakten hafva inträffat sedan 1815. Af de förenade rikenas hardelsfartyg lågo i Boston3 hamn 3 norska. Kommendörkapten Ankarcrona ämnade att omkring den 27 september afgå från Boston till engelska kanalen. Allt väl ombord. Hommunaltärende. Vid i går inför magistraten hållet val till ledamot i revisionen öfver förmyndarekammarens förvaltning och räkenskaper för år 1868 utsågs expeditionssekreteraren C. A. Schalen. 23 af Kristianstads affärsmän hafva i stadens tidningar, till förekommande af en alldeles onödig villervalla, gjort en framställning om huruvida icke dervarande köpmän skulle finna sig föranlåtna att hädanefter såsom bittills mottaga alla gångbara danska silf: ( Ra oo . a