lämpas och af hvilka de vigtigaste här nedan skola omförmälas. I enlighet med riksdagens framställriag kommer nuvarande första klassen vid elementarläroverken att sndraägas, hvadan blifvande första klass hädanefter kommer att mot:vara nuvarande andra klass och så vidare uppåt. Läseklasserna i högre elementarläroverk bli dock forfarande sju, men blott de två (förat tre) högsta klasserna komma hädanefter att fördelas på två ettåriga afdelnirgar, hvilka hvar för sig undorvisas. Det är således femte klassen, hvilken denna ändring egentligen drabbar, då den nu blir ettårig i stället för förat tvåårig. Vid lägre elemertarläroverk fördelas lärjungarne i 5, 3 och 2 klasser. Detta angående klassindelningen. I afseende å undervisningen är nu ändtligen efter så mycken tidsutdräxt och så många ansträngnicgar fullkomlig valfrihet vannen i läsningen af grekiska språket, så att befrielsen derifrån ej längre är satt i förbindelse med ett förolämpande vilkor af klena förståndsgåfvor. Nionde 8 får följande lydelse: Med undervisningen i modersmålet förbindes jemväl undervisning i Norges och Danmarks litteratur och språk; och 8 11: I första klassen är undervisningen gemensam för alla lärjungar. Dock vare barn af fräömmarde trosbekännelse i såväl denna som öfriga klasser frikallade från deltagande i religionsundervisniogen, om mälsmän det önska. Inom blifvaude första klassen bör undervisningen helst bestridas af en enda lärare, samt inom andra och tredje klasserna helst ai blott 2, 3 eller högst 4 lärare. Ingen antages till lärjunge, som ej är 10 är gammal eller hunnit så nära denna åldersgrävs, att den skulle under nästföljavde termin af honom uppnås. För inträde i lägsta klassen fordras kunskap ungefär motsvarig hvad som lästes i fordra första klassen, dock med undantag af tyskan. a ade åra a rd Ta ta hg TE et dat 4 fl emedan ana