Article Image
SR OA SSE ut re Litteratur: Allmänna Historien i sammaåändrag afA. Vulliet. Öfversatt af mag. David Sjöstrand. 3 band. Pris komplett 8 rdr rmt. A. Vulliet: Esquisse dune Histoire Universelle hade i Frankrike och Schweiz sett flera upplagor och blifvit en allmänt omtyckt historisk läsbok, långt innan den öfversåttes på svenska. Redan deraf kan man sluta till bokens värde. Detta virde visar sig för granskaren hufvudsakligen deri, att författaren, som här betraktar verldshistorien från kristlig synpunkt, långt ifrån att förete endast nakna register öfver krig och konungalängder, i ett enkelt, liättfattligt språk framstiiller verkliga taflor ur folkens lif, såsom detta utvecklat sig i politisk författning, religion, vetenskap, skön konst, seder och industri, under så väl de lugna som stormiga skiften Försynen låtit dem upplefva. Allt, som i sig inneburit någon vigtigare betydelse tör civilisationens framsteg, har författaren förstått att med ovanlig talang framhålla i lifliga skildringar och underhållande berättelser, som draga läsaren med sig midt in i händelserna och låta honom se dessa lefvande framför sig. Och en annan icke mindre förtjenst är den, att författaren, med blicken stadigt fiästad på det väsentliga, just vetat att företrädesvis framhålla detta och sålunda i sin framställning med berömvärd säkerhet iakttagit det lagom, som hvarken bjuder för mycket eltier för litet åt de lisare han trott sig böra kunna påriikna icke blott inom skolans område, utan iäfven i hemmet och familjen. Följden häraf har blifvit den, att läsaren, långt ifrån att tröttas af tilldragelsernas hvimmel eller öfverväldigas af hopade detaljer, klart och redigt kan här uppfatta verldshistorien i dess vigtigaste momenter. I Medeltiden, hvars historia är en mycket svår uppgift att klart reda och framställa, har förf. lagt i dagen en stor förmåga att utvälja de drag och episoder, som på samma gång lifligt intressera ungdomen och troget afspegla tidsåldern i dess egendomliga skaplynne. et har icke varit en litt sak, att ur det rika historiska materialet, som här i massa tränger sig fram, verkställa en sådan utgallring; och dock har författaren gjort detta på ett sätt, som förtjenar mycket loford. Den protestantiska grundton, som genomgår hela detta verk, utgör, så att säga, den gode ande, som breder ljus öfver det hela och sammans håller de med mycken intelligens valda detaljerna. På grund hiraf måste vi till alla delar instimma i de vackra ord, med hvilka den frans syska kritiken afslutar sin recension, då den giger: vi kunna ej för mycket rekommendera detta utmärkta arbete, hvars värde redan är genom många upplagor konstateradi. För vår enskildå del anbefalla vi det med värma först och främst åt vår ungdom i allmänhet och särskildt åt vårå elementarliiroverk, i hvilka vi icke skulle tveka att föreslå det till undervisningsbok, om blott något mera tid vore inrymd åt det historiska studiet derstädes. Emellertid och då Vullieta klara; åskådliga framställmingssätt är synnerligef eg nadt att hos ungdomen väcka håg för historien, skulle det i vår tanke medföra mycket godt, om hvarje läroverks bibliotek ville åt sina lärjungat tillhandahålla några exemplar af detta arbetej för att på lediga stunder bereda ungdomen en uppfriskande läsning vid sidan af den minneskunskap, som ur den egentliga liroboken bör inhemtas. Och om elementarläroverket derjemtö söker en Premiebok af viirde, så torde knappast någon i sitt slag kunna föreslås lämpligare än denna, enär den passar för ynglingen, både medan han iännu sitter qvar i skolans öfre klasser och då han, efter att vid universitetet hafva inhemtat ett mera omfattande historiskt vetande, behöfver ett godt repetitorium för att öfverblicka Ych sammanhålla detta. — Och utanför elemenTaläroverket bör denna bok blifva en god acqviZition icke blott för hvarje sockenbibliotek, der den åt den upplystare allmogen kommer att erbjuda en sund läsning och bereda mången stund af angenäm vederqvickelse, utan äfven för den mera bildade enskilde, som åt sig sjelf och sin omgifning i den husliga kretsen och familjen önskar en på samma gång närande och uppfriskande sysselsättning, icke afsedd att döda tiden, utan att göra den nyttig och Irorik. (Pedag. Tidskrift.) Rn

3 maj 1869, sida 2

Thumbnail