remligen af enen, tandpetare och små väfda bordmättör samt af vassrör, cigarrmunstycken och stålpennskaft. De sistvämnåa förefalla särdeles lämpliga för skolör, dels emedan de äro mindre hårda, än deaf träd och metall, och dels emedan de äro billiga. Oppunda härads hushållningsgilles osparda bemördanden att från Katrineholm, såsom centralpunkt för do kringliggande många och stora epanmålsoch krecatursproduceranda possessionerna få i gång export istörre skala af kreatur och mejerialster m. m., förtjenade ett särskildt kapitsl, och vi torde kanske framdeles dertill återkomma, Detta gille är sannolikt ett af de verksammaste iriket. Biskötsel efter nyare metoder, trädgårdsskötsel, med ett ord allt, som ligger isom eller berör landtbrukets intressen, synes utgöra föremål för -gillets uppmärksamhet. -För-att mod framgång kunna befordra trådgårdsskötseln, utgör gillet på samma gådg en landibrnuksoch trädgårdsförening, deruti häradets Tölkskollärare blifvit såsom ledamöter inksllade. Andamålet dermed ör i förata hand, att söka åstadkomma trädgårdar vid hvarje folkskola, — en vacker och ryttig tanke, hvars resliserande likväl lärer möta större svårigheter, än man kunnat föreställa sig. — Här, vid Wingåker, ämnar gillet, bland anngt, förärstalta ett slags skolx för undervisting tti halmflätning.)i Tjenstemännen vid Katrinebolm berömmas allmänt för utmärkt bumåritet och tillmötesgående, ett beröm som äfven tillkommer restaurgtören. Tyvärr gäller icke så alldelss samma åsigt rörarde högre vederbörandes arrangementer i afseende på stationen. Af det garola missnöjet med den plats, man vält för Katrioeholmsstationen, märkas efterdyningar litet emellanåt. Detta miszsiöje underhålles icke så litet af svårigheten för trafikanter från vestra.och sydvestra hållet (Julita, Österåkers samt Westra öch Östra Wingåkers socknar) att komma till och ifråa statiosen. Den enda utfartsvägen, hvilken påtazgligen anlagts med hufrodsakligt om ickao uteslutaude afseende på den starka trafik till och från Norrköping, som egåe ram pr landsväg före Norrköpings-banans öppaande, men hvilken trafik numera helt och hållet upptages af nämnde bana föranleder en betydiäg omväg för ofvannämnda trafikanter. Genom att anlägga en ny lämpligare utkörsväg rätt fram från stationen till bron der vägen löper öfver Norrköpings-baran, hvsrigenom för ena cbetydlig kostnad en ansenlig omväg kunde undvikas, skulle jernvägsstyrelsen i ganska betydlig mån kunna undånrödja en vässndtlig anledrting till det antydda missnöjet. Alldenstund ortens affärer på Norrköping icke äro ringa, skul!e jernvägsstyrelsen derjemte kunna bereda sig ett tacksamt erkänpande af ortens befolkning, på samma gång den helt visst handlade i eget intresse, omtill och från Norrköpiog snordnades ett extratåg, som åtminstone en eller två gånger i veckan utginge från Katrineholm så tidigt på förmiddagen och återvände från Norrköping så sent på eftermiddagen, att en affärsresa till staden kande göras på en dag, hvilket för närvarande ej gerna lär vara möjligt på annat sätt, än att åka bredvid jernvägen. Ett annat sätt för jernvägsstyrelsen attbefordra så väl eget, som allmänhetens intressen, vore att anlägga en anhaltstation vid Knektbacken i närheten af Ålsäters gästgifvaregård eller ock. vid Morjanå, utmed sjön Wiren. Tagör man i betraktande de korta afstånden mellan många stationer i mindre befolkade trakter och serskildt den . nästan alldeles obebodda, dock; korta sträckan emellan Wal!a och Katrineholm (jemt 1 mil),, torde det blifva svårt att få en nöjaktig förklaring öfver orsaken hvarföre man just här uti det tätt bebygda Wingåker förlagt stationerna så långt ifrån hvarandra. Med undantag ;af mellan Elmhult och Ousby, som är fulla 2 mil, -lärer icke i hela Sveriges rike finnas ett afstånd mellan tvenne närliggande jernvägsstationer så långt, som det emellan Katrineholm och Wingåker, eller 1;9. mil. Men vi torde hafva tillräckligt länge uppehållit oss vid Katrineholm och kunna kanske saklöst begifva oss vidare, om vi blott i förbigåenda zämna, avt äfven der finnes s.k. torgdag (om vi minnas rätt: audra torsdagen i hvarje månad), minst två handelsbodar, m. m. Om vi följa zigzag-vägen åt vester och söder, komma vi efter några fjerdingsvägs resa genom Glismon till ett ställe, Eom heter Stettin (Rom och Amsterdam ligga i närhe2) Apropos halmflätming, funno vi, bland expositionsartiklarne vid Katrineholm, iifven halm