Article Image
ungdomen var han en särdeles utmärkt idkare ,: af musik och ansågs såsom en af våra mest . framstående amatörer på fiol. Denna hans talang i hade förvärfvat honom ett betydligt musikaliskt ! anseende och hade, förenad med en redbar karakter, naturlig. qvickhet och ett äada in i ålderdomen ungdomsfriskt väsende, inom de bildade klasserna kring honom samlat en talrik krets af vänner, af hvilka redan många lemnat . det jordiska, men flere ännu återstå, hvilka beI hålla den trohjertade mannen och älskvärda personligheton i ett kärt minne. (D. B.) — Kyrkoterden i Odensjö, Lidbult och Wrå (Wexiö stift, 2 kl. kons.) J. Rydeman afled den 3 januari, 72 år gammal. Mera om ångfartyget Carlsund. (Insändt) Uti Dagens Nybeter för i går läses urder robriken Ny ångbåt följande: Det nya fartyget, hvars namn är Carlsund, är 163 fot långt, 27 bredt och 8 fot djupgående. — — — Maskinen eger 80 hästkrafter, är beräknad att framdrifva fartyget 11 knop, och består af två enkla direkt verkande maskiner, af hvilka hvardera drifver sin propeller, oberoezde af den andra. Hela anordningen af maskineriet är ny och mycket sionrik. Vi veta ej, säger Göteborgsposten, om twinscrewsystemet här i Sverige förut blifvit användt på så stor båt som denna, men tro att tillämpniogen af detta system i detta fall har varit ganska lycklig. j Då det förmodligen skall vara kärkommet för många, som intressera sig för ångbåtsväsendet, att få visshet om ouruvida den nu beskrifaa ångbåten verkligen är den första af denna storlek, å hvilken man, här i Sverige, tillämpat twinscrew-systemet, torde måbänrda Dagens Nyheter ej hafva zågot emot att komplettera den från Göteborg:posten bemtade notisen med några uppgifter, hvilka Göteborgsposten säkerligon äfven kunde fått från Lindholmens verkstad i Göteborg, alldenstund de i det följande uppgifva förhållanden icke kunna vara obekanta lör nämnde verkstad. År 1855 levererades från Motala verkstad till Norrländska ångfartygs-bolaget, ångfartyget Njord, hvilket då var försedt med sidohjul, och hvars dimensioner voro: längd 187!a fot, största bredd 27!a fot och djupgående omkring 9 fot. Under vintern 1867—1868 undergick detta fartyg större reparation vid Stora varfveti Stockholm, då det på samma gång ändrades till propellerfartyg samt erhöll två propellrar, hvardera drifvea af sin särskilda mseskio. På detta sätt förändrad började Njord sina turer sistlidne somraar, och såväl under profresan — om hvilken man genast fick underrättelse genom tidningårae — som ock under följande seglationstid har nyssnämnda förändring visat mycket fördelaktiga resultater. För närvarande undergår just ångfartyget Chapman, bygdt vid Motala varf 1857—1859, en dylik förändring, hvilken äfven utföres vid Stora varfret i Stockholm. Man kan hoppas att till våren, nästan samtidigt, få underrättelse om såväl resultaterra med Chapman här som med Carlsund i Göteborg. Förr och mu. Till hvilka underliga tankar ledes man icke vid jemförelse mellan nutidens beqvämligheter och dem som våra förfäder fingo nöja sig med. Inför referentens ögon ligga tro adresskalendrar för Stockholms stad, nemligen ca för 1787, en liten byting om-59 sidor och 24 rader på hvarje sida, Den kallas å titelbladet: Vägvisare Genom Stockholm Och des Malmar Til Ambetsmännen och dena högre Betjeningen, Vid de Kongl. Collegierne Jämte Anvisnirg på en del Handlande och Handtverkare m. m. Vidare hafva vi 1834 års adresskalender, upptagande 260 sidor 2 enligt utgifvarens uppgift 6000 TEE r: sor oluilgen : dan 2 log atkvilla 2050 ära adresskalender, inzehållande icke mindre än 732 pag. samt mellan 14 och 15000 adresser föratom den intressanta egendomsförteckvingen med taxeringsvärdet å egendomarne samt alla möjliga direktioner, att icke förgäta det boken innehåller fyra särskilda register, nemligen register öfver annonsorna, yrkesregistret, register öfver qvarteren samt slutligen generalregistret, hvilket i år med så mycket mera fördel kan begagnas, som utgifvaren haft den klokheten att, ehuru sannolikt med betydligt besvär, låta hela adresskalendern fortlöpa i samma paginaföljd. Med hvilken skyndsamhet detta arbete blifvit färdigt kan man lätt föreställa sig, då mantalskrifoingen först slutade den 17 december och utgifvaren sannolikt icke kunde till tryckeriet lemna manuskriptet förr än några dagar derefter. Det äådagalägger sannerligen en ovarlig raskhet, att 47 ark kunnat tryckas på 12 dygn. Af förordet till 1834 års kalender finner man att utgifvaren af densamma hade sju mån ders arbete med att genomgå mantalsförteckningar.e, i hvilka då utgjorde 24,000, hvaremot de nu äro 49,000. Huru nödvändig denna adresskalender är för hvarje affärsman, kan man lätt göra sig en föreställning om; då, genom dödsfall, inoch utflyttningar samt ombyte af bostäder, förändringarLe äro så stora att man gerna kan antaga dem till 36 procent. Man kan således med skäl säga att hnfvudstadens befolkniog är på mycket rärlio fot

9 januari 1869, sida 2

Thumbnail