Article Image
inien den 13 november och ankom till Bahia len 21 november, kil. 2 eftermiddagen, efter 3 dagars resa från Lizard och 36 från Plynouth. Korvetten är något tung i laber bris, men rade seglat bättre än de handelsfartyg, som commit i sigte, med undantag af ett, nemligen svenska barkskeppet Carl von Döbeln, från Umeå, för Rangoon, med hvilket skepp signaler vexlades den 12 november, i latitud N. 19 , longitud V. 309 40, hvarunder skeppet anhöll blifva rapporteradt allt väl. Af de förenade rikenas handelsfartyg fanns intet i hamnen vid korvettens ankomst; sednare anlände norska barkskeppet Byfoged Christensen, från Stavanger, lastadt med kol, hvilket fartyg, då det ej kunnat i Bahia sälja sin last, ämnade afgå till Rio de Janeiro. Tillståndet i Babia är, hvad handel och sjöfart beträffar, mycket nedslående, Så till exempel betalas last i tull, nominelt, 15 procent guld. Detta betyder, att tullumgälderna icke få erläggas i landets eget mynt, (hvilket alldeles icke här vid lag mottages). Men under det att vexlaren och den enskilde köpmannen betalar pundet sterling med 13-3 14 tusen reis, så får den tullbetalande lemna detta samma pund sterling enligt en af regeringen fastställd kurs (efter hvad landets myrt var värdt den tiden, då ännu silfver och guld fanns att inlösa papperet med) eller till 9,800 reis. Nominella tullen är således visserligen blott 15 procent, men blir på detta sätt i verkligheten 22 å 23 proc. Allt guld går, och allt silfver har längesedan gått, till kriget, det vill säga till Paraguay. Af auktoriteterna på platsen erfor kommendörkapten Pantzerhjelm, att icke allenast handeln, utan äfven landets alla näringsgrenar och alla samhällsklasser ledo oerhördt af detta krig, dit man till exempel måste skicka 100,000 man för att vid framkomsten kunna uppträda med 40,000; återstoden 60,000 man voro dels döda, dels förstörda af febrar, kolera samt bristande utredning i det varma klimatet. Inga andra nationers örlogsmän funnos i hamnen än 1 brasiliausk korvett och 2:e smärre ångbåtar. Den 26 nov. ämnade kommendörkapten Pantzerhbjelm med korvetten afgå till Monte Video. Allt väl ombord. (P. T.) Bergade fartyg. Från Wisby skrefs den 24 dennes: Ängfartyget Ohristinehamn har för norska assuradörernas räkning, genom deras agent konsul E. Liljewalch härstädes, lyckats med ångpumpar länsa och upptaga samt till Fårösund inbogsera norske skonertea sExpectance, som, kommande från Stockholm och destinerad till Havre med last af jern och koppar, den 9 dennes strandade och sjönk vid Fårön. — Derefter afgick Christinehamn till Sildungen utanför Botvaldavik samt upptog derstädes sjunkna koffen Argo, hvilken inbogserades till Slite. Båda dessa fartyg skulle eljest hafva blifvit såsom kondemnerade härstädes försålde. — Ånvgfartyget Blixten, kapt. Hagström, har från Ronehamn till Oscarshamn afhemtat briggen Prince Consort, som den 16 oktober strandade å Rone ytterholme. Strandningar. Från Kalmar skrifves till D. A. följande: Den 14 dec. strandade skeppet Twlly, fördt af kapten A. Sjöstrand, på resa från Timmernabben med trälast till Hadersleben, vid Ekudden på vestra kusten af Öland. Vinden var då sydlig med halfklar luft. Fartyget togs af grund med hjelp från land och afseglade till Kalmar för att repareras. Den 17 dec. strandade vid Ölsängs kullar å vestra sidan af Öland finska skonerten Nanny, hemma i Åbo, förd af kapten G. W. Cajander, under resa från Stettin till Oscarshamn med last af råg. Vinden var SSV. med storm och tjocka. Fartyget togs af grund med egen besättning och afseglade till Kalmar för att lossa och repareras. At Böeker för hemmet på Abr. Bohlins i Örebro föriag ha 2:dra och 3:dje näftena utkommit, innehållande fortsättning af Fredrika Bremers Teckningar ur hvardagslitvet. Häftena kosta 50 öre stycket.

29 december 1868, sida 2

Thumbnail