Article Image
Till den korresponderande Allmänheten! Sedan längre tid tillbaka hafva tidt och ofta förekommit klagomål deröfver, att till postbefordran aflemnade orekommenderade bref icke kommit vederbörande adressater tillhanda. De med anledning hiraf vidtagna undersökningar hafva visserligen icke sällan ådagalagt, att orsaken till det anmiärkta förhållandet varit dels ofullständiga eller otydliga adresser, dels helt och hållet försummad eller också otillräcklig frankering, som, med tillämpning af nu gällande stadanden, haft till följd att brefven blifvit obeforårade, dels ock slutligen bristande ordentlighet och pålitlighet hos de personer, som å adressaternas vägnar mottagit brefven. Men icke heller hafva, vare gig i en ildre eller sednare tid, fall saknats, då till postbefordran aflemnade försändelser gått förlorade endast och allenast till följd af försumlighet eller oirlighet å postbetjeningens sida. Då i allmänhet svårighet möter att i dylika fall åstadkomma fullständig utredning och bevisning, har, här som annorstiides, det verksammaste medlet till förekommande af sådana oordningar ansetts vara ett noggrannt aktgifvande på de fall, då bref anmälts hafva antingen helt och hållet förkommit eller hafva blifvit i skadadt skick eller sednare än vederbort adressaterna tillställda. För sådant ändamål har ock, vid utgången af nästlidet år, Generalpoststyrelsen förordnat om förande alla postkontor och postexpeditioner af särskilda s. k. reklamationslängder, i hvilka intagas alla å postanstalterna gjorda anmilanden om oregelbundenheter i poetbefordringen, med alla de omständigheter, som till sakens utredning kunna bidraga; på det att, med ledning af dessa reklamationslängder, som månadtligen till Generalpoststyrelsen insändas, må kunna vidtagas nödiga åtgärder samt från all befattning med brefbefordringen skiljas postbetjent, om hvilken skillig anledning förekommer antaga, att af honom icke kan påräknas den pålitlighet och ordentlighet, som för ändamålet oundgängligen erfordras. För ernående af det med dessa reklamationslängder afsedda mål är emellertid nödvändigt, att antingen å postanstalterna eller direkt hos Generalpoststyrelsen anmiillas de anledningar till klagomål, som i omförmillda afseende kunna förekomma, samt att dessa anmillanden, hvilka böra vara med klagandens namn undertecknade, åtföljas af fullständiga och noggranna uppgifter å brefvens adress, tiden och sättet för deras afllemnande till postbefordran; huruvida korrespondent, hvilken ett afsändt bref icke tillhandakommit, vanligen sjelf eller genom eget bud afhemtar sina bref eller om desamma honom gemenligen genom brefbirare tillsändas, samt, i gistnimnda fall, inom hvilken del af staden han ir boende; af hvem brefven i hans hemvist vanligen emottagas med hvad mera som till sakens upplysande kan anses bidraga. För att underlätta dylika reklamationers behöriga afgifvande, komma också dertill lämpliga blanketter att å postanstalterna korrespondenter tillhandahållas, i den mån nödigt antal af dessa blanketter hunnit tryckas och till orterna affirdas. Särskildt fästes uppmirksamheten derå att i Stockholm samtlige brefbiärare äro utmirkte genom ett å brefviskan anbragt nummer, hvilket bör uppgifvas då anmiilan göres om någon af viss brefbärare begången förseelse. Af de förenämnde reklamationslängderna har blifvit bland annat ådagalagdt, att ett stort antal af de förkomna brefven, ehuru orekommenderade, innehållit penningar. I flera länder, såsom Danmark, Frankrike m. m., är vid laga ansvar förbjudet, att i orekommender rade bref försända kontanta medel. Något dylikt stadgande har generalpoststyrelsen icke ansett sig böra söka utverka för korrespondensen inom Sve

30 november 1868, sida 5

Thumbnail