vanans uppsyningsman, att skeppet John Knox åg. på sin styrbords bredsida, så att stingerna rästan rörde vid bron, vid hvilken det låg och ossade. Han gjorde straxt allarm och väckte kapenen, som: kom upp på dick och, då han såg ut Mt öppna sjön, observerade att hela hamnen var torr och fri från vatten och att alla fartyg och båtar stodo på det torra. Han fiste uppsyningsmannens uppmärksamhet derpå, och begge sågo nu att hela hamnen var tom. Några minuter efteråt fästades deras uppmärksamhet på ett förfärande dån, liknande åskan. och de sågo nu en ofantlig flod komma rusande in i hamnen. I nästa ögonblick omringade den fartygen, ryckte dem från kajerna och afslet kettingar och tågverk, som om de varit tråd. Den tog isynnerhet tag i John Knox och slungade den mot jernpelarebryggan, krossade dess styrbords bog och slet af dess bästa ketting jemte en 8 tums kabel, som höll den vid kajen. Alla de andra fartygen blefvo på lika sätt ramponerade. Vattnet höll på i flera timmar att hastigt stiga och falla, — Kl. 6 stod det under lågt: vattenmärke och 15 minuter derefter var det åter igen högre än flodhöjd. Strömmen var förfärlig, och vattnet böljade rundtomkring fartygen som en malström. Såsom ett exempel på detta fenomens verkan på fartygen vill jag nämna, att skeppet Colerson snurrade rundtomkring och att skonerten Dove, som kom upp till hamnen med en ångbåts hastighet, oaktadt vinden var emot och alla segel slogo back, fördes af strömmen två miles fram med bredsidan förut innan den kunde styra bort. K1. 1310 kom en dylik flod in i hamnen och anställde betydlig skada. Vattnet började ånyo att hastigt falla och stiga, ibland 3 fot på 5 minuter. Denna revolution i vattnet har visat sig öfverallt på östra kusten af Ny Zealand, mer eller mindre häftigt. Dödsfall. En af Paris mest kända journalister, Havin, redaktör af den mycket spridda demokratiska tidningen BSigcle och medlem af lagstiftande församlingen, -afled den 12 dennes. Suez-kanalen. Från Alexandria berättas, att man vid gräfningen af. Zuez-kanalen stött på berg, i stället för, såsom man fortfarande väntat, sand. Detta kommer att mycket försena fullbordandet af det stora verket, och som det säges tarfvas en betydlig tillökning i anläggningskapitalet innan kanalen i sin helbet kan öppnas för trafiken.