att staten beröfvas omkring ett års trafik inkomst af denna bana. Icke nog med således att sammanbind ningsbanans anläggningskostnad, i och fö hvad dertill oundgängligen erfordrats, så högst betydligt öfverstiger den kalkyl, hvil ken utlades som lockbete för att få der snillrika id6en godkänd och antagen, utar har byggnadsstyrelsens halsstarrighet at ej tillmötesgå de billiga fordringarna af der kommun, som låtit förleda sig att ingå på det äfventyrliga, ätt icke säga ruinerande företaget och derför iklädt sig förbindelser som länge skola tynga på dess budget, i betydlig grad nu onödigtvis förstorat denna kostnad såväl för staden som för staten. Regeringens beslut, som är i öfverensstämmelse med stadsfullmäktiges önskan, innebär för byggnadsstyrelsen en allvarsam skrapa, den vi önska mer än vi hoppas att hon äfven skall taga allvarsamt och — om så behöfves — ställa sig till framtida efterrättelse. Styrelsen har nemligen förelagts att, i sammanhang med arbetena för sammanbindningsbanan, verkställa den afstadsfullmäktige ifrågasatta ombyggnad af Östra slussgatan och Brunnsbacken med derintill gränsande gatudelar, emot en ersättning af 76,084 rdr utöfver de för Östra slussgatans utvidgning redan beviljade 7,750 rdr, eller tillsammans 83,834 rdr samt att, i hvad angår banans framdragande öfver Riddarfjärden och Kött-torget, å förrastället höja jernvägsbron så att den kommer att utefter hela fjärden med sin underkant ligga minst nio fot öfver antagna medelvattenståndet, samt å det sednare bygga banan å fristående stöd med genomgångar af 7 fots höjd å bandelens hela sträckning.