Sammanbindningsbhanan. De under en längre tid pågående tvistigheterna mellan jernvägsbyggnadsstyrelsen och Stockholms stadsfullmäktige angående sammanbindningsbanans framdragande öfver Kött-torget och Riddarfjärden samt ombyggnad af Östra slussgatan och Brunnsbacken ha nu ändtligen blifvit afgjorda genom ett regeringsbeslut, som i lördags delgafs jernvägsbyggnadsstyrelsen. Tvisten uppstod, som bekant, derigenom att stadsfullmäktige påyrkade mindre ändringar i den ursprungliga planen för banans dragande öfver ofvannämnde ställen, för att bereda några fördelar åt staden, hvilka blifvit förbisedda vid planens uppgörande. Byggnadsstyrelsen tredskades i sin inbillade maktfullkomlighet att ingå på dessa billiga fordringar, oaktadt stadsfullmäktige förbundit sig att för vinnande af ändamålet öka stadens redan förut oerhörda kostnader för banan med en ytterligare, betydlig, summa. Jernvägsbyggnadsstyrelsens handlingssätt i denna sak är i flera afseenden tadelvärd, att icke säga oförsvarlig. Ty genom denna tvist har hufvudstaden blifvit ett år längre än som behöfs utsatt för alla de obehagligheter och indirekta kostnader, som ett sådant stort arbete inom dess område naturligen medför, och staten förorsakats stora förluster, som aldrig kunna ersättas, dels derigenom att nu ingeniörsarvoden få utbetalas längre tid än nödigt varit, dels och hufvudsakligen derigenom