Riksdags-Nyheter, Kamrarne hade i går korta middagsplena, h.arvid en mängd utlåtanden andra gången bordlades utan diskussion. Statsutskottet har i afgifna utlåtanden, med vissa af fullmäktige i riksgäldskontoret föreslagna vilkor och förbehåll, tillstyrkt bifall till k. m:ts propositioner, angående upplåtelse till Stockholms stad af vissa kronan tillhöriga å Riddarholmen belägna tomtdelar, dels vid riksdagens hus för anbringande af hamnbyggnad och hamnplats, dels vid riksgäldskontorets och riksarkivets hus för anläggning af en gångväg. Hr Hazelii motion om låneunderstöd för laga skiften i Norrland är deremot af utskottet afstyrkt. Sammansatta bunkooch lagutskottet har afgifvit memorial n:r 3, med förslag till ansvarighetslagar för riksdagens fullmäktige i riksbanken samt för ledamöterna i styrelserna för riksbankens lånekontor i orterna. Andra kammarens tillfälliga utskott-n:r 1 har hemställt: dels med anledning af hr Lefflers motion om upprättande af en bildningsanstalt för danande af lärare; att riksdagen måtte hos k. m:t framatälla behofvet af en bildningsanstalt för danande af lärare vid rikets elementarläroverk, med hemställan huruvida ej lämpligt vore att den ifrågavarande anstalten förlades till bufvudstaden, ställd under ledning af en för högst fem år i sender anställd direktör, samt med anlitande i öfrigt för de speciella läroämnenas metodiska behandling af de bäst lärarekrafterna vid bufvudstadsns läroverk, vare sig offentliga eller privata, hvilka lärare jemte direktör komme act bilda det kollegium, som tillika afgåfve kompeteosbetygen för anställning vid rikets alla elementarläroverk, äfvensom med anhållan slutligen att k. m:t täcktes till nästa riksdag härom framlägga proposition; dels med anledning af hr C. J. Bergmans motion om upptagande af fornnordiska språket såsom läroämne vid rikets elementariäroverk; att riksdagen vilie i underdånig skrifvelse till k. m:t anhålla, att den fornnordiska litteraturen jemte lämpliga dselar af den nordiska fornkunskapen måtte ingå i undervisningen inom ementarläroverkens mera framskridna klasser i sammanhbavg med läsningen af dels modersmålets, dels de öfriga språkens litteratur. (Sålunda skulle de arma lärjungarne blifva ännu mera betungade!)