Article Image
UDSLv AIVVUVURULUIIU I TIaG118 BvAL 3 IVAVILUUTUISUe bada Stockhalms stads gator, torg ! ch vägar innehålla en wväglängd af 361,873 it eller något mer än 10 svenska mil; och en rea af 13,537,300 gvadratfot: Häraf är unefär en tredjedel icke stensatt;: Af den stensatta delen utaf gatorna och toren är icke en tiondedel belagd med tuktad sten: )e öfriga sträckorna äro stenlagda med fältsten; ll mehn för gåendet; till förderf för skodon; ll skada för helsan; emedan fukt och orenliget lättare samlar sig mellan och under fältsten; n under tuktad sten: Ingeniören för gatuläggningsarbetena har i tt memorial till drätselnämndens tredje afdeling visat att det på längden icke skulle kosta nera att lägga gatorna med tuktad sten än med len usla fältstenen; men afdelningen har ansett ågon åtgärd icke böra i anledning deraf vidagas: Den har uppgifvit flera skäl för detta eslut; men icke det egentliga: att den vet att tadsfullmäktige icke äro villige att anslå mer in det minsta möjliga till gatuläggningsarbeten; medan de frukta sina valmäns klander för slöeri. Dock torde de i detta fall misstaga sig om valmännens tankar; Om hufvudstadens invånare hvar för sig tillfrågades huruvida de äro hågade att betala ett litet belopp om året för att få bättre gator, tro vi att de villigt skulle svara ja: Statens jernvägstrafik. Inkomsten under juli månad för resande utgjorde 255,079 rdr 48 öre; och för gods 257,401 rdr 96 öre; alltså summa inkomst 512;481 rdr 44 öre mot 476,539 rdr 56 öre samma tid förra året. Medellängden trafikerad bana var 96,9 mil mot 85,1 mil; och inkomsten per dag och banmil 170 rdr 61 öre mot 180 rdr 64 öre under år 1866. Jermvägsmaeateriel. Från Göteborgs mekaniska verkstad har i dagarne skett en ny leverans af 10 st: andra klassens passagerarevagnar till statens jernvägar: Vagnarne äro helt och hållet arbetade å verkstaden med undantag af stoppning och klädsel; hvilken verkställts af sadelmakaremästaren N. P. Bäckström samt målning och lackering af målaremästaren 8: V: Rubensson i Göteborg. Lustresapå Arvika-Chariottenbergs-banan, Jernbanan häremellan och Charlottenberg invigdes på visst sätt i söndags, skrifver en korrespondent från Arvika: Den önskan hade för längesedan uttalat sig; att tillfälle måtte beredas för något hvar, att bese linien; men då sådant icke hittills kunnat ske med grustågen; så öfverraskades man på lördagsaitonen och i söndags på morgonen med ett tillkännagifvande från kapten Roos; att ett bantåg kl. 10 f;: m. skulle afgå till Charlottenberg och att vagnar blifvit iordningställda för dem som ville åtfölja tåget. Ofver 400 personer åtföljde tåget, för hvilka tillräckliga sittplatser funnos att tillgå: Vagnarne voro prydda med en mängd unga björkar och fanor; tåget afgick emellan 10 och 11 under musik; som hade plats i första vagnen: Det hela tog sig serdeles väl ut och väckte stort uppseende såväl efter linien som destinationsplatsen Charlottenberg; der man icke hade någon aning om denna storartade påhelsning och sålunda sattes i stor förlägenhet för att kunna betjena denna mängd af gäster; af hvilka många sjelfva biträdde vid serveringen: Atgången var så grundlig att ingenting återstod för passagerare med norska tåget; som ankom vid 3-tiden. Tåget afgick från Charlottenberg omkring kl: 5 och anlände till Arvika kl; 3a 8; Resan var särdeles angenäm och passagerarne hade efter linien; sannolikt en af de vackraste i vårt land; tillfälle att beundra de storartade och på många ställen förvåningsväckande och väl utförda arbeten; som efter denna linia blifvit fullbordades Hvad som ännu återstår att göra är af ringa vigt och endast komplettering af det hela; Tillämnad jernväg. Hr OC. P. Buren på Boxholms bruk inbjuder i Östgöta-Correspondenten till sammanträde för att öfverlägga om behofvet af och möjligheten att åvägabringa en hästbana mellan sjöarne Sommen och Wettern. Generalkonsul Mabickt från Newyork afreste i går morgon med snälltåget från hufvudstaden: mm mm me mA -m du

30 augusti 1867, sida 2

Thumbnail