På jernvägen. (Bref till D. N.) (Slut från N:o 790.) Det var från denna Häckleklint de i trakten oende forntidgzmän mnedstörtade rig, de nemlien; som på ginaste vägen ville komma till Gujarnes boning. Svårligen kunde ock ett för leras sista resa lämpligare ställe utväljas än det Tallebergs lodräta kolonner erbjödo med sina jatursköna omgifningar, dem våra hugstora föräder gerna ville ha för ögonen äfven vid strilerna i döden: Var det fråga om; att ordentigt bryta nacken af sig, för att slippa den nesliga strådöden och för att få läska strupen med mjöd af Odens egen tappning, så kunde man vara säker på; att här få ärendat uträttadt. Så beqvämt i öfrigt sedan: straxt nedanför klinten var en brunn, numera igenfylld, der man man tvättade de döda kropparne; som slutligen jordades på det ställe; der ännu de åtta bautastenarne hålla ut med sin långa vakt: Platsen kallas nu för tiden Kungsringen af allmogen, som i vårt royalistiska land i allt stort och minnesvärdt gerna inblandar något af konung, ty eljest duger det icke riktigt; Denna den nyaste af våra jernvägar — den invigdes, såsom vi minnas; den 17 maj d: å; — är den andra i Westergötland af enskilda krafter anlagda: Skåne räknar de flesta sådana banor, dernäst det förstnämnda landskape Annu är kapitalbristen och de resandes fåtalighet ett stort hinder i vårt land för enskilda banors anläggande, om ock brist på förtagsamhet; kanske också onödigt slöseri vid företagen, gör sitt till, att hämma nya försök. För Wenersborgs— Uddevallabanans aktieegare lär det kännas tungt nog; att nu i början hålla ryggen styf mot de enorma utgifterna för banan; som dock inbringar en bruttoinkomst af minst 20,000 rdr månadtligen;: Men mycket har de väl sig sjelfva att skylla derför, då de med det omåttliga slöseriet vid statens jemvägar för ögonen; beträffande jordinköp, öfverflödiga byggnader och dito tjenstemän m: m;; till ex del fallit i samma fel. Vi anse oss skyldiga att nämna några af dem och räkna då dit anläggandet af ett för stort antal uppehålls-stationer anhaltstationer, d: v. s. ellofva på en väglängd af .8!2 mil med en ej öfverdrifvet stor godetrafik; Detta har man redan insett och derför också indragit en af de två pernumrära stationerna; nemligen den vid Engebacka, som är den första inom Bohus län; helt nära Uddevalla: — En aflöning af 7;000 rdr åt en verkställande direktör är vidare väl just icke heller prof på klok sparsamhetsanda inom ett enskildt jernvägsbolag. Att missnöjet härmed varit rätt högljudt, finner man äfven af den strid för och mot, som nyligen förts i Wenersborgs tidning: Det är först genom upphörandet af slöseriet med allmänna och enskilda medel — ett fel, hvilket tillägges oss såsom nationelt — som svensken efter senare kritiska; lärorika år kan vidare framgå på jernbaneindustrien, synnerligen den enskilda; hvilken hädanefter måste komma att bli den vigtigaste; med sina smalspåriga; mindre prunkande, men också mera lönande jernvägar; dem man gerna kan kalla godtköpsbanor i jemförelse med statens bredspåriga, de der prunka med vanlig statslyx i vagnar och betjening, utan att derför vara beqvämare: Härvidlag böra vi akta oss 4att vandra på den breda vägen utan hellre välja den smalas; ty i nnnat fall leder det hittills följda byggnadssystemet oss till förderf med dess räddhåga, att använda inhemsk materiel och dess ömkliga hänförelse för engelsk sådan: Först nu; när man nästan kan säga det vara för sent; uar ändring