Article Image
Jag befarar derför att ett framläggande i detta ögonblick af vår diplomatiska skriftvexling rörande den allmänna pe tiska ställningen vore lika opåkalladt, som af föga intresse för allmänheten, och jag har derför icke haft för afsigt att derom nu gå i författning. Värsillfisket i Norge. Morgenbladet meddelar ett telegram af den 16 mars från uppsigtschefen vid vårsillfisket till inrikesdepartementet, så lydande. Vårsillfisket kan an:es slutadt öfverallt, med följande re-ultat: södra distriktet 170,000 norra 260,000, Söndmöre 100,000, tillsammans 530,000 tunnor, hvaraf, när man tager hänsyn till sillens storlek, höga pris och ringa qvantitet, antagligen 450,000 bli utskeppade: Finska exporttullsns upphäfvande. Finlands Allmänna Tidning för den 14 dennes innehåller en kejserlig kungörelse om upphäfvande för 5 år af exporttullen i Finland. Sålunda få alla varor, för hvilka vid införsel från Finland tullafgifter nu erläggas, från och med innevarande års början till och med 1871 från landet tullfritt utföras, likväl med undantag af lumpor och kreatursben. A fvenså få de varor, eom för närvarande äro till utförsel från landet förbjudna, jemväl under nämnda fem år tullfritt utföras, med undantag af ryskt skiljemynt af 72:a profvet, mot bvars utförsel förbudet fortfarande blifver gällande: Finland och svenska tandtbruket. På hemställan af direktörn för Mustiala landtbruksinstitut har finska senaten beviljat nämnda instituts inspektor, D. E. Korckman, offentligt understöd för att under instundande april, maj och juni månader besöka väl skötta egendomar i mellersta delen af Sverige; hvarvid ban bör öfvervara vårsådden på Hofgården i Östergötland samt, efter vunnen kännedom om jordbruket å större egendomar i nämnda landsort, äfvensom i Nerike och Södermanland, afsluta resan med ett besök på Ultuna landtbruksinstitut. Jernvägsskenor af Bezsemerstål. I dllustrated London Newsa för den 9 mars berättas: Jernvägsskenor, tillverkade medelst Bessemerprocessen, börjar hastigt att komma i bruk på alla engelska jernvägar, och man kan ej betvifla att inom några få år skola inga andra jernvägsskenor användas, alldenstund, trots den något högre inköpskostnaden för stålskenorna, deras varaktighet är företrädesvis vida större. Vid stationen Chalk Farm på London and North-Western Railway är en skena af Bessemerstål ännu i bruk och fullkomligt oskadd, oaktadt den har hållit ut tyugutvå vanliga jernskenor, lagda närmast bredvid en på samma bana. Att sluta af detta exempel, äro stålskenor åtminstone 25 gånger så starka som jernskenor. Stålskenorna äro icke, som man skulle kunna tro mera sköra än de af jern, utan tvärtom mycket sega, och senaste numret af Engineering Journal berättar om experimenter, som blifvit företagna af åtskilliga Sheffieldsfirmor, och hvilka tydligt bevisa denna uppgift. Dessa experimenter, gjordes hufvudsakligen för mr W. J. Mac Alpine, som står i nära förbindelse med åtskilliga af de amerikanska jernvägarne och hvilken ämnar att å dessa i vidsträcktare skala införa stålskenor. esultatet af experimenterna visade tydligt stålets styrka och seghet. Sålunda fick vid ett af försöken en hejare af en tons vigt från 20 fots höjd falla ned på en skena, vägande 68 skålp. på yarden och uppburen af tvenne jernblock på tre fots afstånd från hvarandra, utan att någon annan verkan åstadkoms, än att skenan böjdes. Hon vändes derefter upp och ned, och slaget förnyades, hvarvid skenan slogs rak utan att likväl någon bräcka syntes i densamma. HSlutligeu lät man samma hejare falla från tretio fots höjd, hvarvid skenan blef mycket böjd och vriden, utan att likväl den minsta bräcka syntes. Genom det tillverkningssätt man nu antagit, kan man vara säker om, att de olika delarne af en skena äro fullkomligt lika till sin sammansättning och konsistens.

21 mars 1867, sida 3

Thumbnail