alVTU BUTUVAA UVILSAVIMIMUS fv Tp Skildringar från London; (Af Dagens Nyheters korrespondent.) (Forts.) De underjordiska pneumatiska jernvågarne. Thames tunnel. Draineringen. Den oya strandgatan, Utom de stora underjordiska jernvägarne, finnes ett andra slag endast afsedda för paketoch postförsändning: Dessa äro af en ny konstruktion, och det finnes hittills endast två mycket korta sådana banor, båda utgående från Euston station. De bestå af ett jernrör, hvaruti vagnarne, hvilka så noga som möjligt sluta tätt mot väggarne, framdrifvas med tillbjelp af sammantryckt eller förtunnad luft. Botten och sidor i rören äro raka och endast den öfre delen är böjd. Uti botten finnas två skenor anbragta; på hvilka vagnarne, som hvila på 4 små hjul, framdrifvas: Rören till den mindre hittills blott begagnade banan hafva en höjd af omkring 22 samt en bredd af två fot; vid den större äro samma dimensioner 5 och 3 fot. Vagnarne, helt och aållet af jern, hafva samma form som rören och äro 8 fot långa. Uti öfra delen är en öppning 6 fot lång och 2 fot bred. Vid hvardera ändan finnes en 3 tum bred och !2 tum hög packning af vulkaniserad kautschuk. Denna skall sluta tätt mot rörets väggar, men det finnes likväl ett betydligt spelrum isynnerhet kring skenorna; emedan friktionen eljest skulle blifva för stor: Vagnarne framdrifva, såsom förut är nämdt, medelst komprimerad eller förtunnad luft: För detta ändamål finnes vid Euston station en centrifugalfläkt af särdeles stora dimen-ioner. Den består af tvenne runda jernskifvor af 18 fots diameter fästade på en horizontel axel på ett afstånd af ungefär 2 tum från hvarandra. Det mellan dem befintliga mellanrummet är deladt af en mängd tvärväggar: Dessa skifvor äro inneslutna i ett stort lufttätt fläkthus af jern, äfven tjenande såsom reservoir för den sammantryckta luften. Genom dettas väggar utskjuter axeln, på hvars ena ända en 20 hästars maskin, görande 170 slag i minuten, direkt verkar. Genom en rörledning insläppes luften mellan skifvorna vid axeln. När fläkten sättes i gång uppkommer alltid en sugning i detta rör. Om nu sjelfva banan förbindes med fläkthuset eller med denna rörledning, uppkom mer i förra fallet en sammantryckning och i det sednare en förtunning af luften. När en vagn skall sändas från den station der maskinen är uppställd, inskjutes den först i röret, hvars mynning tillslutes med en lucka, och sedan insläppes den sammanpressade luften; om vagnen deremot skall komma från den andra stationen utsuges luften ur rören. Dessa jern ägar tyckes dock icke hafva någon framtid för sig, dels emedan anläggningskostnaden är ganska betydlig; och dels emedan det är ganska svårt att underhålla dem; ty om en läcka någonstädes skulle uppstå, är det när stan omöjligt att upptäcka densamma. Sedan vi nu en gång kommit ned under Londons jord, skall det måhända vara roligt nog, att, innan vi åter gå upp i dagern, göra en rund under staden och taga några af de dyrbara och storartade underjordiska arbeten och rörledningar, hvilka likt ett nät omsluta densamma, litet närmare i betraktande. Bland de föremål, som på denna vandring först ådrager sig uppmärksamheten, är den allmänt bekanta och på sin tid såsom; ett af verldens största underverk ansedda Thames tunnel. Ämnad att blifva ett vigtigt kommunikationsmedel mellan denna flods båda stränder har den ännu icke blifvit annat än ett föremål för resandes beundran: Sedan väl den 1200 fot långa byggnaden för en kostnad af tio millioner rdr blifvit färdig, saknades nödiga medel till byggandet af ändamålsenliga nedfarter. Den har derför hittills icke varit af någon praktisk nytta; men nu har East London Railway Company inköpt densamma och ämnar derigenom draga sina banor. Thames tunnel, hittills den enda af sitt slag, torde kanske ganska snart komma att få en make. Redan straxt efter sedan Thames tunnel blifvit färdig, framkastades nemligen ett