Bref från Norrköping, (Till Dagens. Nyheter), Den 15 september. I ett föregående bref nämnde jag något om presterna här, det torde denna gång tillåtas mig att tala litet. om kyrkorna, hvilka allt sedan jernvägen blef färdig hit, varit litet besökta. Skälet härtill är, att den arbetande befolkningen, träget sysselsatt hela veckan, velat heldre använda söndagen att göra en tur på jernvägen, än sitta några timmar i kyrkan och höra en oftast torr och intet sägande predikan. Det har alltså varit godt utrymme i kyrkorna, så att äfven den, som ej har hyrda bänkrum, kunnat få sitta, hvilket vanligen ej eljest är händelsen. Man har ofta hört klagomål häröfver, och det synes äfven, som man till Guds hus ej borde medföra samma dumma äflan och rangskillnad som i dagliga lifvet! göra sig gällande, synnerligast som vi ändå inför vår herre alla äro fattiglappar, och utskylderna. till kyrkan och presterna dessutom härstädes icke äro obetydliga, äfven från arbetsklassen. Detta oaktadt får man till Hedvigs eller Tyska kyrkan betala 3 rdr för bänkrum. Visserligen betyder detta föga, enär det till största delen är förmöget folk, som hör till Hedvigs församling, hvilken derföre här anses vara litet förnämare än S:t Olai. : Man hoppas att ett bättre förhållande i kyrkligt hänseende skall komma till stånd, när den beslutade nya kyrkan blir färdig, hvilket dock ej lärer inträffa så snart, då man ännu ej en gång blifvit ense om, hvar den skall stå. För några år sedan, då frågan kom på tapeten, erhöll en person uppdrag att inköpa ett par gamla träruckel i qvadraten Wårdtornet, onekligen den lämpligaste platsen för kyrkan; men då som vanligt knusslade vederbörande, hvarför något köp ej blef utaf. Nu ämnar man bygga kyrkan på den s. k. Oxbacken, hvars planering kommer att kosta ej så obetydligt, såvida man inte ämnar låta de gamla logsträckorna stå qvar, hvilka redan nu utgöra en vanprydnad vid ena sidan af promenadanläggningen, som eljest är en af stadens vackraste platser. Ett annat byggnadsarbete, som f. n. pågår här förtjenar omnämnas: Kajen på norra sidan af strömmen håller nemligen på att förlängas både ofvanoch nedanföre gamla varfvet. Om i en framtid kajen på motsatta sidan förlänges till Motala varf, skall helt säkert Norrköpings håmn blifva en bland de vackraste och rymligaste i Sverige. Efter jag kommit in på det kommunala området, kan jag ejunderlåta att å snmhällets vägnar ttra min förvåning öfver den stora vanvården af Strömsholmen, hvilken med sitt ypperliga läge kunde bli en prydnad för staden och äfven en god inkomstkälla, som säkerligen på ett par år skulle ersätta kostnaderna för dess iståndsättande och förskönande. I första rummet borde väl den provisoriska bron eller spången ersättas af en mera varaktig och mindre oskön. Många undrar äfven, när arbetet med vattenledningen skall taga sin början. När man fått pengar att disponera öfver, tyckes det, som ett så nödvändigt företag ej borde dröjas med. Eller kanske det skall gå med. detta som med andra större arbeten här, t. ex. gångspången? Man skall ha ett par år på sig att disputera och gräla, innan de skiljda åsigterna blifva sammanjemkade!