by, i Eds socken, och Wäsby station. Ett litet stycke från denna se vi Wäsby egendoms corps de logis, en hvit stenbyggnad, omgifven af en lummig trädgård. Denna egendom tillhör de Gecrska fideikommisset och är beläge i Hammarby socken. Några minuter förgå. Hvad heter den der ståtliga herrgården som ligger der borta på den med löfträd så ymnigt beväxta udden? Och hvad heter sjön? — Det är Wallstanäs, som fordom tillhört de stolta ätterna Bjelke och Oxenstjerna och nu är ett fideikommiss inom Schinkelska familjen. Sjöns namn ör Fysingen. Det är i Norrsunda socken vi befinna oss, och en passagerare upplyser att Josersbergs kungsgård är belägen på ungefär en fjerdedels mils afstånd. Man kan dock icke se den, hvilket är skada; ty Rosersberg är ett ganska märkligt ställe; det har varit först hednisk vikingaborg, blef sedan klostergård, så herrcsäte och till slut kungsgård. Det kom i riksrådet Gabriel Oxenstjernas händer på början af 1600-talet och denne gaf det dess nuyarande namn. Atterna Stenbock och de la Gardie egde det sedan och genom byte mot Löfstaholm tillföll det kronan, hvarefter ständerna skänkte det åt hertigen af Södermanland, sedermera kung Carl XIII: 1823 anslogs det till enkesäte åt drottning Desideria. Vi korsa stora landsvägen, kasta en nästan föraktfull blick på detta samma Gustafsberg, som vi fordom, då vinöjde oss med att resa i diligens mellan Stockholm och Upsala, så oändligt högt värderade och ansågo som den bästa punkt på hela vägen; ty der fingo vi stiga ur och sträcka på våra, genom långvarigt stillasittande nära nog domnade lemmar och, hvad som var det förnämsta af allt, äta ett mål verkligen god mat. Vi komma till Märsta, den station som säkerligen blir den vigtigaste, ty den är belägen ungefär lika långt från hvardera af banans båda ändpunkter. Medan vi vänta här tolf minuter, skola vi lyssna till hvad en vid banan anstäld och med byggnadsarbetets historik förtrogen person berättar för några uppmärksamma rese närer, hvilka stå i ring omkring honom utanför stationshuset. De värsta sprängningsarbetena, säger han, ha egt rum i närheten af Stockholm, der man haft Rörstrandsberget att bekämpa. Frösundabanken har icke heller varit att leka med, och hvad Damtorpsbanken i Spånga angår, är den utan tvifvel den högsta. Någon svårare bank har man sedan icke förrän man kommer till Bergsbrunna, stationen närmast Upsala; men på flera trakter har marken varit sumpig och att draga en jernväg genom ett kärr (t. ex. genom det nära Knifsta befintliga vidsträckta Trunsta-träsket) är förenadt med så stora mödor att en i detta slags byggnadskonst oinvigd icke kan göra sig en förestiällning derom. Den högsta stigningen på vägen har proportionen 1 till 100 och den tväraste krökningen 4000 fots radie. Grus har man tagit till stor del från Kummelby-skogen och Wallstanäs :.. Det ringer i stationsklockan, och 30 sekunder derefter äro berättaren och hans åhörare samt alla de med guldgaloner och tofsar sirade herrarne instufvade hvar och en i den vagn, der han skall sitta. Vi ila förbi Husby och Odensala kyrkor samt Forsby egendom, tillhörig friherrinnan Raab. Manbyggnaden är ett långt och lågt envåningshus. Vi komma nu till Knifsta qvarnar, passera baron Hermelins vackra egendom Noor vid sjön Walloxen — en hvit stenbyggnad framskymtar mellan lummiga träd — samt derefter Knifsta kyrka. Ptt fem minuters uppehåll göres vid stationen med samma namn. Sedan vi hunnit så långt att vi ha den stora byn Segersta eller Särsta bakom oss och vi egnat baron Pfeiffs Wråv — boningshuset är en röd tvåvåningsbyggnad — den uppmärksamhet det förtjenar, blilva vi varse Danmarks kyrka på afstånd och den stora slätten utbreder sig för vår syn. I närheten af Bergsbrunna befinna sig Mora stenar, men dem ser man ingenting utaf. De ligga å Mora kungsng i Lagga socken, 1 mil från Upsala. Från Bergsbrunna station går jernvägen åt ven-ster och passerar Säfvaån. Käre läsare, vi nalkas målet för vår färd; redan se vi på något afstånd det ståtliga, nyligen uppförda sjukhuset, redan börja vi märka menniskor, sammanpackade i långa rader utefter RO ORO OO RR ORO OR Ar