Vigtig uppfinning. Ända sedan daguerreotyperingskonsten uppfanns, ha både vetenskapsmän och praktiserande fotografer rastlöst sökt efter ett medel att bevara originalets naturliga färger i den tagna ljnsbilden. — Tviflarne ha ryckt på axlarne åt dessa sträfvanden såsom åt medeltidens försök att finna guldtinkturen och lifselixiret, men de enskilda oberäkneliga tillfälligheter, som tidt och ofta kastade en svag färgskymt öfver en bild på silfverplåten, var för de troende och hoppfulla sökarne en lugnande försäkran, att det en gång skulle lyckas att fotografera med naturliga färger. 1848 lyckades Becquerel framställa färgade bilder på silfverplåtar genom användande af ett violett klorsilfver, men det behöfdes efter hans metod flera timmars utställning, och bilderna försvunno, då de utsattes för dagsljuset. Vid sista verldsexpositionen voro till komitetn för fotografiska afdelningen insända flera prof på detta slags slifverplåtbilder, deribland reproduceringar af prismats regnbågsfärger, men de kunde endast beskådas vid ljussken och försvunno inom få minuter, då de utsattes för dagsljuset. Nu meddelar danska Tidskriften för kemi och fysik, att den outtröttlige experimentatorn Poitevin lyckats framställa färgerna lika klart på papper som på silfver, och att han vidare funnit på en method, hvarigenom de kunna fästas tillräckligt för bildernas bevarande i ett album, om man aktar dem för det direkta solljuset. Han kopierar solbelysta glasmålningar på 5—6 minuter, men ännu har han endast lyckats göra sin metod användbar för den fotografiska förstorningsapparaten då camera obscurans svaga belysning fordrar lång tid till den nödiga voerkan på det preparerade papperet. Tidskriften meddelar grunderna för hans metod, men då beskrifningen synes oss alltför ofullständig att derefter göra försök, inskränka vi oss att hänvisa till källan. Dedinssmekmites—tsLaR a Ae SE