Article Image
Ras å en jernvägsbro. (Utdrag af ett bref från trakten af Kristinehamn.) Sedan nu jernvägen mellan Laxå och Kristinehamn är så långt avancerad att man trott att densamma skulle öppnas för trafik under instundande oktober månad, så hände det att en bro å jernbanan, nära intill Kristinehamn, vid egendomen Karaby för någon tid sedan rasade; Det var lika naturligt som klokt att detta ras hölls hemligt och att man sökte lappa ihop bron, som ej rasade den gången så fullkomligt som katolska kyrktornet, men ett oblidt öde ville dock att den förargliga bron rasade ännu ett tag då det började hviskas i bygden: att det visst inträfat något litet ras med Jernvägsbanken vid Karaby, och att man ånyo lappade både dag och natt, så att händelsen skulle bli en af de många jernvägshemligheterna (hvilka dock blifva uppenbara, om ej förr, så på den yttersta dagen). Men liksom clapp på lapp och ingen söm blir ett slutligen sönderfallande kålhufvud, så skedde ock med det mystiska jernvägslappandet af denna bro; och. inträffade kort derefter att bron totalt rasade, dragande med sig i fallet en lång sträcka af sjelfva banken på båda sidor. Vid nu anställd undersökning com saken befinnes, att då bron skulle byggas öfver en bäck i en sumpig mark och man med jordborr undersökt för att få reda på fast grund, denna operation företagits så (slarfvigt får wan ej säga om hvad våra härvarande makalösa jernvägs-ingeniörer göra) så hastigt och lustigt, att då jordborret tog tag i litet fast mark stadnade man och tog för afgjordt att man hade träffat på den fasta grunden, men nu har det deremot visat sig efter den grundliga undersökningen efter raset; att det blott var en tunn jordskorpa nere i mossen eller dymarken som blef tagen för cfast mark; men att derunder är ett förfärligt djup innan man kommer) till stadig grund, hvarigenom man fruktar att upptagandet af allt stemramlet, läggande af riktig, ny grund, ny bank m: m. kommer att; oansedt den ökade stora kostnaden; så fördröja fullbordandet af jernbanan; att dess öppnande för trafiken måhända knappast kan ske i år. Det gör mig mycket ondt att distrikt-ingeniören kapten Djurson skall bli utsatt för en dylik dekonfityr och att denne älsklige herre skulle råka ut för ett dylikt obehag innan han hunnit fullborda sitt ärorika värf: Naturligtvis kommer ansvaret för denna olycka att vältras på Löjtnant Hedenblad som haft arbetet vid brons byggande om händer: Detta är ju ganska riktigt, ty: hvem skulle vara nog äreförgäten att ens kunna sätta i fråga inom det aktade skrået, att Distrikt-Chefen skulle vara skyldig taga så noga kännedom om hvad som sker ute på hans distrikt, synnerligast då frågan gäller en sådan småsak; som en brobyggnad; aldra hälst då den förefinnes i sumpig, vattensjuk trakt, ty som chef för ett arbete, eller rättare sagdt för en hel jernvägslinie, må väl en sådan storhet vara befriad från be-. sväret att personligen bestämma och undersösöka byggnadssättet af sådana broar som måste liggai kärr. Han kunde ju då lätteligen bli våt om fötterna och j ådraga sig snufva. Öfverste Beijer har varit utåt linien, påtagligen för att fara dit och taga reda på det Djursonska fallet (raset); då en liten titt här och der längs hela linien förut maskerar (såsom rätt och billigt) för den stora allmänheten att den rasade bron är af någon betydenhet. Straxt vid mekaniska verkstaden vid Kristinehamn är ock en större bro öfver elfven. Ofverste Beijer, som var der innan den blef färdig, blef missnöjd med allt och huru slarfvigt den var byggd och befallde byggnad i sjelfva elfbankarne. — Detta fel lägger man äfven kapten D:. till last; men detta kan väl icke heller vara med skäl, ty då bron är byggd under hr D:s egna ögon kan det icke vara hans fel om något slarf är begånget. Emellertid lärer Herr D. vara bestämd till Öfver-Baningeniör mellan Göteborg och Hallsberg med som det säges 6,000 rdr i lön, en sinekur med allt för liten inkomst, helst då man besinnar att hvad hr D. sålunda får icke är mera, utan precist detsamma som en landshöfding och en generalbefälhafvare få i pension, likväl så att den förre skall hafva

10 augusti 1866, sida 3

Thumbnail