Article Image
DENNA KN ATTITYDER hvilken sanolikt skall synnerligen tilldraga sig kännares uppmärksamhet, är ett fyrtorn afjern, som hr D. W. Flobeck på Eriksberg förfärdigat. Detta fyrtorn är i fullständig öfverensstämmelse med det af major Heidenstam konstruerade, som i fjor uppsatts å Måseskär i Bohuslänska skärgården och i !12 skala med de aldra noggrannaste proportioner. Den ungefär 6 fot höga pjesen företer en ganska intressant anblick med sin lanternin efter fransk modell och sin lysapparat, sina kolonner, diagonalstag och sina horisontala radieförband af balkjern; sin större gjutna spiraltrappa med ej mindre an 60 trappsteg och 2:ne mindre spiraltrappor; sina altaner med gjutna golf, och sin åskledare, ej till förglömmandes. Den omsorgsfullhet, hvarmed det hela utförts, och lättheten i formerna lända hr Flobeck till verklig heder. — Skräddarmästar Nordgren i Söderhamn, ledamot af skräddare-akademien i Dresden, har för industri-expositionen — till länskomiten i Gefle aflemnat en frack, en morgonrock och en s. k. syrisk mantel, alla plaggen ytterst eleganta och dyrbara samt förfärdigade med sådan noggrannhet och omsorg, att de torde kunna uthärda en jemförelse med inoch utlandets bästa al ster af den industrigren, för hvars tidsenliga utveckling inom vårt land hr N. nedlagt så mycken möda och kostnad samt visat prof på eu sällsynt skicklighet. (Ilelsingen-) Sjöfartsnotiser. Ångfregatten Vanadis, kommendörkapten K. L. Nat och Dag, har den 4 d:s afseglat från Havre till Stockholm. — Det nya ångfartyget Iris, fördt af kapten J. E. Morberg, som den 5 dennes härifrån afgick till Hamburg, har, enligt ingånget telegram, i förrgår framkommit till destinations-, orten. Under resan har den olyckshändelsen inträffat, att matrosen Lundgren uti Rendsburgs kanal gävt öfver bord och drunknat. — ltt nytt i Sverige bygdt skepp, mätande 175 norska kommersläster, har i dessa dagar blifvit försåldt till hr Salvesen m. fl. delegare i Tvedestrand, för pris, som ej blifvit bekantgjordt. Skeppet har erhållit namnet Skogman. — Proussiska ångfartyget Tilsit, som för kort tid sedan härifrån afgick till Gefle och der intog last af jern och andra brukseffekter till Stettin, har den 7 dennes på förmiddagen utan främmande hjelp under segel inkommit till Memel. Propelleraxeln hade på höjden af Gotland blifvit afbräckt derigenom, att en skruf i lagret bade lossnat, hvarigenom mera vandring uppkom, som sedan förorsakade olyckan. Imellertid kuvde skadan afhjelpas der på 3 dagar. Angfartyget väntades redan såsom i förrgår till Stettin och skulle i går expedieras färdigt att hit afgå, — DBergadt fartyg. Kapten O. W. Flodin, förande ångfartyget Birger Jarl, observerade på resa från Norrköping till Stockholm förliden söndag ett fartyg i redlöst tillstånd under den då rådande starka stormen och regntjockan drifvande mot Grässkären i Bråviken så att det var endast ett par kabellängder från klipporna. Straxt efter observerandet af fartygets nödflagg, styrde kapten Flodin med sin ångbåt in mellan brotten och bränuningarne samt lyckades, efter stora ansträngningar och med risk af eget fartyg och last, att bringa en bogserkabel ombord å det i största fara sväfvande fartyget samt att föra detsamma, trots den starka stor men, lyckligt in till Oxelösund. Hade Birger Jarl anländt blott några minuter sednare, skulle, enligt lotsarnes och skepparens utsago, ingen 1 VV 0 . ee Le I AA

15 maj 1866, sida 1

Thumbnail