Article Image
En mönster-flickskola, Den nya tidningen Wenersborgs-Posten innehåller följande intressanta skildring af en Flickskola i förening, med Leksal i Wenersborg: Invid stora torget i Wenersborg ligger ett större hus, hvars öfra våning redan nedifrån gatan företer en glad och tilldragande anblick. Hvartenda fönster är nemligen uppfylldt af blommor, och, ha vi tur, kunna vi äfven få se dem bestrålade af solen, ty facaden ligger mot söder. Det är i denna lokal, som fru IFredrikn Psilander under förliden höst öppnade sin skola. Om läsaren behagar, göra vi ett besök deruppe. Jag tror ingen kommer att ångra sig. Vi inträda då först i en rymlig och varm tambur. Redan här märka vi att ordning är bland de dygder som få läras derinne, ty sjelfva klädhängaren presenterar sig som ordningens upprätthållare. Hvarje elev har nemligen å densamma sin namnskrifna plats för upphängande af sina ytterkläder. Från tamburen komma vi direkte in i våningens största sal. Hvad som här först frapperar oss, är en särdeles fullständig och af betsad björk fint arbetad gymnastik-apparat, med sina stegar, stänger, springstolpar, linor och hvad de heta allt dessa mångahanda apparater för ett efter konstens reglor genomfördt system af rörelser. Kasta vi åter en blick uppåt väggarne, finna vi dessa prunka med högst prydliga bilder ur djurverlden. Denna sal är den s. k. vLeksalen;. Hvad är en leksalv, frågar läsaren. En Jeksal ären förberedande skola, der barn om 4—7 aå 8 år mottagas, för att dels Ieka för sjelfva lekens skull, dels, och hufvudsakligen, för att under form af lek inhemta sådana läroämnen, som barn af denna ålder vanligen bruka inhemta. Som vi lite hvar torde erinra oss, utgjorde abed anledningen till våra första allvarliga bekymmer här i lifvet. Och hade detta ändtligen hunnit blifva en öfvervunnen ståndpunkt för oss, återstod i alla fall att stafva och lägga ihop — och detta var ännu värre. I leksalen äro dessa det menskliga lifvets första stötestenar så godt som undanröjda. Der läser ingen abed, der stafvar ingen, der lägger ingen ihop — man lär sig helt enkelt läsa innantill — efter ljudmetoden,. Begär imellertid icke att vi skola förklara hvad denna ljudmetod månde vara. Går man upp och hör på en stund, kommer man lätt underfund dermed, men att åskådliggöra det på papperet faller sig värre. — Samtidigt med fnnanläsning få barnen äfven lära sig skrifning efter en synnerligen rationel metod. Mellan dessa öfningar förekomma omvexlande berättelser dels ur bibliska, dels ur svensks, dels ur naturalhistorien, alla åskådliggjorda genom kolorerade bilder i ganska ansenlig skala. Bland lekarne nämna vi särskildt de s. k.tekniska lekarne, d. v. s. roande sysselsättningar, ämnade att utveckla barnets förstånd, hvaribland må nämnas: pappers-arbeten, utstickning,

24 april 1866, sida 3

Thumbnail