REA Be Stockholms-N yheter. Molins bältespännare. Statsutskottet har tillstyrkt ständerna att anvisa 20,000 rdr för att gjuta i brons denna berömda grupp af professor Molin. Svensk jernvägsmateriel, Statsutskottet har icke funnit skäl att tillstyrka ett par :kta motioner om att till statens jernvägsbyggnader skulle användas materiel af svensk j tillverkning, och att de två procent må indragas som un äåtgå såsom provision för upphand-. ling af engelsk n iel. Rikets ständer äro genom skrifvelse från civildepartementet kallade att infinna sig: på rikssalen lördagen den 14 dennes kl. 2e. m. Ledig tjenst. Lärarcplatsen å den medicinska afdeluingen af gymnastiska central-intitutet kungöres till ansökning ledig. För våra skeppsredare. Enligt ett i går hit anländt och N. D. A. meddeladt telegram från Porsgrund i Norge, har dervarande assuransförenings medlemmar på i går hållet möte behandlat den väckta frågan om svenska skeppsredares upptagande i samma assuransförening, 1 hvilken, som bekant, assuranstagarne sjelfva tillika äro assuransgifvare, och har mötet med stor pluralitet bifallit förslaget i den ofvannämnda riktningen. Euligt samtidigt fattadt beslut kommer äfven ett förslag till nya bolagsreglor att, så fort ske kan, framläggas till behandling i en extra sammankomst af samtliga föreningens ledamöter. Trollhätte kanal och slussar öppnas, såvida is ej hindrar, för trafiken den 16 dennes på morgonen. Ny metod att nedfira båtar på såväl ångfartyg som seglande fartyg är uppfunnen af sekund-löjtnanten vid flottan C. H. Ramsten. Vi hafva sett ritning å löjtnant Ramstens nyuppfunna hakar, i hvilka egetligen den nya uppfinningen består. Metoden är högst enkel och ej kostsam. Den består endast deruti, att i stället för att vid den Kynastonska, den man med en ryckning å en tågända losskastar hakarne, vid Ramstens deremot båten sjelf lösrycker sig från desamma då den tager vatten, och det är likgiltigt om båten kommer med ena eller andra ändan först i vattnet under nedfirandet. Vi hafva hört uppgifvas, att kapten F. von Sydow beställt dylika hakar för ångfartyget äver och skola, så snart försök dermed från Svea komma att företagas, lemna en närmare beskrifning härom. Särskildt vilja vi omnämna, att dessa nyuppfunna hakar blifvit i Carlskrona å kronoånugfartyget Balder, pröfvade med stor framgång, under det ångfartyget gick med full fart. (NI D. Al) fsarne. Enligt i går ingånget telegram, har drifisen utanför Sandhamn börjat skingra sig. Flera fartyg äro derutanför synliga ill sjös. I hamnen vid Sandhamn är ännu fast is, mea af klen beskaffenhet. — Uti Furusundsleden är isen svag, och från Waxholm åt Furusund till är det öppet vatten en mil. Söderut från Waxholm är likaledes öppet vatten så långt man kan se från derväraude telegraf. Miltarens sköljning. Pnligt anteckningar under 154 är öfver sjöfartens öppnande i Westerås hamn inträffar detta i medeltal den 24 april. Den tidigaste dag då det inträffat har varit den 14 mars (år 1750) och det sednaste den 17 maj (åren 1784, 1806 och 1838). Iakttagelserna äro långt ifrån att