Jernvägs-propositiener. KK. M:ts proposition till rikets ständer, angående fortsättande af statens jernvägsbyggnader har i lördags blifvit till samtliga riksstånden öfverlemnad. I denna proposition uppräknas först de projekterade jernvägsanläggningar, till hvilka vederbörande kommunalmyndigheter m. fi. hos K. M:t begärt statsunderstöd. De understöd, som sålunda blifvit begärda hafva afsetts att användas till: . påbörjande af en stambana, utgående ifrån den under anläggning varande banan emellan Stockholm och Upsala och sträckande sig genom Upland, Westmanland och Dalarne i riktning mot sjön Siljan; jernväg mellan, Wexiö, Carlskrona, Alfvesta; jernväg mellan Nässjö jernvägsstation och Öscarshamns stad: jernväg från Frövi station på Orebro—Arbogabanan till Falun; jernväg från Christianstad till Sölvesborg; jernbana från Moholms station å vestra stambanan till Mariestad; jernbana från MHåkantorps station å Herrljunga—Wenersborg—Uddevalla-banan till Lidköping; jernvägsanläggning från Dalkarlsbergs grufvefält till sjön Wikern samt vidare till Carlskoga faktori och sjön Möckeln, samt jernbana från Sundsvall till Stöde sjö i Westernorrlands län. Efter redogörelsen härför yttras i propositionen: Redan i den till rikets sednast församlade ständer aflåtna nådiga proposition om statens jernvägsbyggnader framhöll K. M:t vigten af en jernvägsförbindelse mellan de förenade rikenas hufvudstäder och de fördelar, som deraf vore att vinna icke blott i militäriskt afseende och för underlättandet af varuutbytet emellan de båda rikena, utan ock för ett kraftigt befrämjande af de unionella förhållandenas utveckling. Då nu, enligt hvad närmare varder utveckladt, i särskild denna dag beslutad proposition, de finansiella förhållandena i allmänhet icke göra tillrådligt att för den närmaste tiden, — vare sig till bekostande af de jernvägsanläggningar, som omedelbart af staten utföras eller till understöd medelst lån åt sådana, hvilka blifvit af enskilda bolag och korporationer ifrågasatta, — upplåna alltför betydliga summor, anser K. M:t sig böra föreslå rikets ständer att vid innevarande riksdag uteslutande för nordyestra stambanans fortsättning anvisa medel. I fråga om sträckningen af denna jernväg hafva 2:ne olika förslag framställts. Enligt det ena, af landstinget i Wermland och konungens befallningshafvande i länet förordade, förslaget, skulle jernvägen dragas nordligare genom länet, Norum—Nilsbylinien, och det andra förslaget afse banans dragande sydligare genom Carlstad. Efter redogörelse för fördelarne af ema eller andra linien föreslår Kongl. Maj:t att rikets ständer till utförande af nordvestra stambanan från Christinehamn öfver Carlstad till Arvika, beräknad att för hela sin utsträckning kosta 11,770,000 rår må, under antagande af arbetets utförande inom 1869 års slut, anvisa en tredjedel af samma kostnad i jemnadt tal med 3,924,000 rdr; hemställande Kongl. Maj:t derjemte, dels att den nedsättning i utgifterna, som kan blifva en följd af vederbörande kommuners beslut om upplåtelse af jord till bananläggningen eller om bidrag till expropriations-kostnaden må afräknas först å de följande årens anslag, dels ock att till förberedande arbeten å denna linie, likasom till fortsättning å den på linien mellan Arvika och riksgränsen, som fordra längre tid för utförandet må, af förenämnda belopp, få förskottsvis under år 1866 utgå 500,000 rdr, då återstoden för år 1867 blefve 3,424,000 riksdaler. Vidare innehåller propositionen att anslag måtte anvisas dels till upprättande af kartor med beskrifningar m. m. öfver alla statens jernvägar, dels ock 2.000,000 rdr till rörelse-materiel å redan anlagda stambanor. I en af K. M:t likaledes i lördags till rikets ständer aflemnad proposition föreslår K. M:t att för fullbordande af hela nordvestra stambanan från Christinehamn öfver Carlstad till norska gränsen samt för rörelse-materiel måtte få anskaffas för åren 1867, 1868 och 1869 tillsammans 16,670,000 rdr. Våra monitorer. Vi berättade i lördags, att den andra monitoren, benämnd Thordön, redan blifvit satt i sjön vid Motala varf vid Norrköping. Vi kunna i dag till denna notis tillägga att till den tredje monitoren är kölen redan sträckt samt stäfvar och spant resta. A samma varf är äfvenledes kölen sträckt till ett ångfartyg, 130 fot längt, med maskin om 60 hästkrafter och propeller. Detta fartyg, som är bestäldt för ett bolags i Wisby räkning, är ämnadt att göra turer emellan denna stad och Stockholm. En gammal anekdet berättar, att en prestman, som uti sin predikan utfarit emot bränvinssupandet, men vid bränvinsbordet samma dag tog sig några bastanta supar, besvarade den till honom framställda frågan, huru han kunde handla i så rak strid emot de läror han förkunnat, med följande ord: J skolen icke handla som jag gör, utan som jag säger. Denna anekdot vinner fullkomlig tillämpning ä de ledamöter af det högvördiga presteståndet, nr E SEEN ma 2 VAG 7 tfn SARAS SV HVAR 2 SR AR FA Ark NRT LR is