Article Image
Om folkskolans inredning och undervisning. Föredrag af folkskoleinspektören mag. C. J. Meijerberg. Vid ett besök i Kristianstad för något mer än en vecka sedan höll Stockholms folkskoleinspektör ett föredrag för stadens folkskollärare och lärarinnor, en del af skolrådet, skollärare från landet samt andra folkundervisningens vänner. Af detta upplysande föredrag meddelas här en sammanfattning efter Kristianstads-bladet: Hr Meijerberg inledde sitt tal med att framhålla huru man icke är någon skolreformator derför att man kan uppställa gravuna, mer och mindre förnuftiga tcorier, utan vill man uträtta något, så måste man verka såsom skolmästare, d. v. s. uppträda praktiskt. Derigenom att man sjelf med sin verksamhet visar hvad som kan åstadkommas inverkar man bäst på andra. Föredraget rörde sig först omkring uppförandet af ett skolhus samt öfvergick derefter till skolmaterielen. Talaren förordade på grund af de synbara fördelarne och en långvarig erfarenhet s. k. amerikanska skolbord, d. v. 8 den principen, att hvarje barn bör hafva sitt eget lilla bord med tillhörande stol, förkedd med ryggstöd och att dessa bord böra ställas i rader framifrån och bakåt. Såsom vorm för ett ändamålsenligt skolbord anfördes, att stolens höjd bör utgöra en tredjedel af barnets längd, hvarigenom foten kommer att på ett vaturligt sätt hvila mot goltvet; den höjd, hvarmed bordets främre kant bör öfverskjuta stolen, motsvarar en sjettedel af barnets längd. Både bord och stolar böra vara breda, och afståndet emellan bordet och bänken i afsende på bredden borde vara Q, d. Vv. s. den kant af bordet, som är närmast barnets bröst, måste vara rätt öfver bänkens främre kant. Vidare förordade talaren en lutning af bordet s: som 3 till 18, eller 3 tums Intning för en 18 tums bordskifva, samt förvaringsrum i hvarje bord för barnens saker, till hvilka förvaringsrum sjelfva bordskifvan borde utgöra lock. Ändamålsenliga skolbord af angifna konstruktionen fås i Stockholm för 6 rdr. De kallas amerikanska, derföre att mag. Siljeström medförde ett sådant från Amerika; men talaren hade 3 år förut begagnat ett slags likadana bord i sin skola, dertill föranledd icke af pedagogiska insigter, utan af en okunnig mans anmärkning, hvilken denna gång var både klok och praktisk. Man kan ofta erhålla lärdomar af okunniga och obildade personer ; de flesta torde känna exempel derpå. Tal. fästade mycken vigt vid svarta taflor. Utom en större sådan, som bör vara placerad så att läraren, på samma gång han undervisar vid taflan, kan hafva en öfversigt öfver skolan, borde flera andra svarta taflor vara placerade på olika ställen i rummet. Hvarje barn bör hafva sin plats, hvarje sak sin plats och en bestämd ordning ständigt vara gällande. I elementarläroverket finnes en sådan ordning, hvilken man i folkskolan förbisett; men i stället hade man från elementsrläroverket infört något som Jångt ifrån varit folkskolan till gagn, nemligen läroböckerna. I elementarskolan äro dessa redan alltför schematiska ; men så har man af dessa tagit sjelfva skelettet, ett torrt namneller sakregister, utan, som man säger, hvarken kött eller blod, och gifvit folkskolan till läroböcker. Den undervisning, som barnen nu få i folkskolan, är af FR RR SSE RANA rk One METSO Lal Pa

5 september 1865, sida 1

Thumbnail