hindrad af sjukdom, skickade ut sin son och flere biträden till olycksstället. Direktör Lundström hade under tiden gjort allt hvad i hans förmåga stod för att lindra och afhjelpa eländet. Läkare och fältskärsbiträden anlade vid sin ankomst nödiga förbindningar, hvarefter af de skadade soldaten fördes till Garnisonssjukhuset och flere andra till serafimerlasarettet. De öfriga, ej så svårt skadade, fördes hvar och en till sitt hem. Längre fram på dagen skola ytterligare underrättelser blifva meddelade om denna bedröfliga händelse, som utbredt bestörtning och sorg utefter hela linien. Till styrelsen öfver statens jernvägsbyggnader inkem sednare på dagen följande rapport om händelsen från distriktsingeniören för norra banan kapten Nordenfelt: Härmed får jag vördsamt anmäla, att ett arbetståg å norra stambanan i natt omkring kl. 12 vid lilla Frösunda till en del gått ur spåret och att dervid 2:ne personer blifvit dödade, 5 svårt skadade och 4 lindrigt sårade. Af de dödade har den ena vid namn J. Johansson från Skaraborgs län arbetat vid banan, och den andra, en okänd qvinna, utan tillstånd kommit upp på tåget, sedan detsamma före dess afgång af arbetsbefälet blifvit besigtigadt. Sjunkning af ena sluttvingen å den bank, på hvilken banan ligger, der olyckan inträffade, var orsaken till densamma. Denna bank fylldes förlidet år och har under en tid af 4 månader varit belastad med 3 fots jordfyllning samt derefter för arbetet trafikerad sedan den 10 juni. — Tåget passerade senast samma ställe omkring 4 timmar före olyckshändelsen, hvarefter banan befanns i god ordning. Vid tågpersonalens förhållande finnes enligt mitt bedömande intet att klandra. Tåget afsändes, liksom förut under sommaren alltid skett vid transport af räler och sleepers, nattetid för att ej hindra ballastningsarbetet, och var sammansatt af 23 lastade vagnar, af hvilka 4 voro försedda med broms, och framgick sakta med lokomotivet först, då detta och 10 vagnar gingo ur spåret och sjelpte på den nedsjunkna sluttningen, hvaremot 13 vagnar stannade på banan. Hvad skada materielen lidit kan ej med säkerhet uppgifvas, men så vidt nu kan synas äro skadorna å lokomotivet ej särdeles svåra och endast sex vagnar mycket sönderbrutna. De svårast skadade jernvägsarbetarne äro transporterade till kongl. Serafimer-lasarettet, sedan 2:ne läkare å dem verkställt första förbindningarne. Stockholm den 17 aug. 1865. L. M. Norden felt. Sednare på dagen hafva följande underrättelser ingått om denna olycka, som till sina följder hotar att blifva ännu svårare än den vid Sandsjö. Tåget :bestod af lokomotivet Oden som drog 23 lastvaguar med rails och hvarjehanda materialier för jernvägsarbetet. Med det följde en vid arbetet anställd löjtnant Gerdtman, en materialförvaltare, lokomotivföraren och en eldare, alla på sjelfva lokomotivet, samt 15 eller 16 personer på de närmaste vagnarna. De voro mest privata jernvägsarbetare, men äfven en soldat vid namn Eld af Gripsholms kompani, Södermanlands regemente, och en äldre qvinna, som brukade sälja karameller o. d.